Autó motor

2008.07.29. 05:27

Ha működik a cipzár elv, jobban halad a kocsisor

A KRESZ nem ismeri „cipzár elvet”, az autósok egy része viszont előszeretettel alkalmazza azt útszűkületeknél, illetve ahol elfogy valamelyik forgalmi sáv.

ÁNT

A vezetők egy másik, és sajnos nagyobb hányada azonban a besorolás szabályairól is keveset tud. Rendszerint miattuk alakulnak ki óriási torlódások városban, autópályán, olyan útszakaszokon, ahol a korábbi sávok valamilyen okból összeszűkülnek, elfogynak.

A szabály az ilyen helyzetekről így rendelkezik: ahol valamelyik forgalmi sáv megszűnik, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik terelővonal átlépése nélkül haladhat tovább. Útburkolati jelek hiányában annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik irányváltoztatás nélkül tud továbbhaladni. Amennyiben mindkét jármű csak irányváltoztatással folytathatja az útját, a jobbról érkezőnek van előnye.

A valóságban ez nem így történik. Az útszűkületeknél megtorpanó autósok pimaszul betolakodnak a sorba, akkor is, ha nincs elsőbbségük. A cipzár elv éppen ezen a helyzeten segíthetne. Az egy autó jobbról, egy balról rendszerben nincsenek vigyorgó győztesek, és vicsorgó vesztesek, nem kell centikre araszolgatni az elől haladó farától, és a dudára feküdni, ha valaki mégis megpróbál bejutni a sorba. Ráadásul ha mindenki betartja a sorrendet, a sebesség is emelkedik: a cipzár elv akár 50 kilométer per órás tempó mellett is működik. Érdemes megpróbálni!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva