2008.07.25. 06:17
Profilmélység: életveszélyesek a kopott gumikkal közlekedő autók
A gumiabroncsok használhatóságát több tényező befolyásolja: anyagösszetételük, életkoruk, a sérüléseik, és a kopottságuk. A téli és nyári abroncsok gumikeveréke a hőmérsékleti viszonyokhoz igazodik, a lágyabb téli kerekek hidegben is rugalmasak maradnak.
A csere időpontját tehát az évszakok határozzák meg. Az elöregedés sem okoz fejtörést: a gyártók általában tíz év után javasolják a selejtezést. A sérüléseket és a kopottságot viszont az autósnak kell ellenőriznie. A jogszabály szerint a forgalomban 1,6 milliméteres, illetve annál nagyobb profilmélységű gumikkal vehetnek részt a személyautók. Ez érvényes a téli és nyári abroncsokra egyaránt. Mégsem kell megvárni, amíg a gumi ennyire elkopik. Télen 3–4 milliméterig a biztonságos a vezetés. Ezután a hó eltömi a barázdákat, megszűnik a tapadás, a fékút a többszörösére nő.
A nyári abroncsok 2 milliméter alatt már csak a gyári paraméterek töredékét teljesítik. Csökken a kanyarstabilitás, nő a menetzaj, romlik a fékhatás. Nedves úton a minimális profilmélységű gumik fékútja a kétszeresére nő az újakhoz (8 milliméter) képest. Esőben megjelenik a vízenfutási hajlam, amely gyakran okoz balesetet.
A gumikat ezért kell rendszeresen – havonta és hosszabb utak előtt – ellenőrizni. A futófelület, a szálszerkezet hibáira a menetzaj, a remegő kormány figyelmeztet. A levegőnyomás csökkenése is szerkezeti hibára, vagy a szelepek öregedésére utal. A profilmélységet mérőeszközzel, illetve a gumibarázdák aljára helyezett kopásellenőrző bütyökkel lehet felügyelni. Utóbbi akkor kerül egy szintbe a futófelülettel, ha a gumi csereérettre kopott.
Árvay -->