Autó motor

2008.08.20. 07:02

Sorompó és piros lámpa: le kell állítani a motort?

A motort leállító, majd újraindító start-stop automatikát egyre több gyártó építi be modelljeibe. A károsanyag-kibocsátás ezzel a megoldással is csökkenthető.

ÁNT

Joggal merül fel a kérdés, hogy az okos szerkezet nélküli autóknál mi a teendő. Dugóban araszolgatva természetesen nem kell leállítani a motort, hiszen ott kiszámíthatatlan, hogy mikor kell előrébb gurulni. A vasúti átjáróknál, a piros lámpáknál, illetve hosszabb várakozásnál viszont megéri elfordítani a slusszkulcsot. Persze nem csak a takarékoskodás miatt. Fontosabb a környezetvédelem.

A legtöbben azért járatják mégis a motort, mert azt gondolják, hogy az indítózás növeli a fogyasztást. Ez nem igaz. Noha a befecskendező túldúsítja a benzin-levegő keveréket a könnyebb indításért, a pluszfogyasztás elhanyagolható. Hátrányt inkább a tökéletlen kenés okoz: az olajnak kell 1–2 másodperc, amíg a blokk minden részére eljut.
A sűrűbb indítás emellett az akkut és az indítómotort terheli.
A szakemberek szerint ez a helyes recept: másfél percen túl leállítani a motort. Ennél rövidebb idő esetén sem a környezetvédelmi, sem a takarékossági szempontok nem érvényesülnek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva