Autó motor

2008.09.01. 16:17

Halálos játék a kopott gumi

„Na, ez sem bír ki egy szezont” – mondja a gumiszervizben a szaki, amint a nyári abroncsomat mustrálja. Aztán addig unszolom, míg felszereli. „Maga a főnök” – teszi hozzá. Pedig mindketten tudjuk, az életemmel játszom.

Árvay N. Tivadar

[caption id="" align="alignleft" width="465"] Mérőeszközre sincsen szükség, egy százforintos pénzérme megteszi. FOTÓ: KALLUS GYÖRGY
[/caption] A rövid párbeszéd néhány hónapja, tavasszal hangzott el, amikor a téli gumikat cseréltettem le az autómon. A régi nyári papucsokat a garázsból szedtem elő, ránézésre semmi bajuk nem volt. A szerelő mégis húzta a száját, de nem tudott rábeszélni az új garnitúrára. Mitagadás, tetszett a szűz abroncs, de túl mélyen kellett volna a zsebembe nyúlnom. Hogy ne bosszankodjon, megígértem neki, minél előbb összespórolom az új abroncsok árát.

Vélhetően sokan jártak hasonló cipőben a tavaszi átálláskor. Pedig mindannyian könnyelmű és életveszélyes játékba kezdtünk, amikor néhány tízezer forint miatt kockáztattuk autónk és saját magunk épségét. A négytenyérnyi tapadófelület stabilitásán ugyanis az életünk múlhat.

De térjünk vissza a műhelybe még egy pillanatra. A mester aprópénzt pöccintett az orrom elé, majd beleállította a gumi egyik barázdájába. Diadalittasan nézett rám, miközben azt magyarázta, hogy ezzel a kerékkel aztán kapaszkodhatok majd, ha kissé több eső esik a szokásosnál. „Abból pedig jut mostanában elég” – dünnyögte felvont szemöldökkel. Lelki szemeim előtt azonnal megjelent a szegény vevőt jól megkopasztó iparos, aki a markát dörzsöli a remek üzlet reményében. Úgyhogy határozott nemet mondtam, és megnyugtattam, hogy majd óvatosan vezetek. „Maga a főnök”, és már pattintotta is a régi gumit a felnire.

Később leellenőriztem, 2 milliméteres volt a profilmélység, vagyis a jogszabályban meghatározott 1,6 milliméteres határt még teljesítette.
A biztonságos közlekedés feltételeinek viszont korántsem felelt meg.
A tesztek ugyanis azt bizonyítják, hogy a gumi kopásával arányosan csökken a tapadás, a vízkiszorító képesség és a kanyarstabilitás.
A problémák főleg vizes úton jelentkeznek. A divatos – és főleg a nagy teljesítményű autókon feltűnő – széles gumiknál az 1,6 milliméteres profilmélységnél például a fékút 40 százalékkal nő.

Ahol új gumikkal 120 kilométer per óráról fékezve megállna az autó, ott az előbb említett gumikkal még ötvennel robog! Ugyanilyen ijesztő
a felúszási hajlam (aquaplaning) erősödése. Míg öt milliméter felett nyolcvannal is biztonságosan halad a kocsi, addig a kopott gumival már 30-nál is elszállhat egy kanyarban. Három milliméter alatt tehát nem érdemes a szerelővel vitázni: a gumit le kell cserélni. Közeleg az őszi átállás ideje, ezért érdemes elkezdeni spórolni, hiszen a téli útviszonyoknál hatványozottan jelentkeznek a fenti problémák.

A százforintos teszt

Évente legalább kétszer kell alaposabban ellenőrizni a gumik állapotát, és a profilmélységet. Ehhez mérőeszközre sincs szükség, egy százforintos pénzérme megteszi. A korong peremén látható ezüstszínű ráma négy milliméter széles. Ha tehát a barázdába süllyesztve ez nem látszik, a gumik még legalább 15–20 ezer kilométert futhatnak átlagos igénybevétel mellett. Az ezüstcsík feltűnése 3 milliméter körüli barázdamélységre utal, ilyenkor már rengeteget romlik a gumik tapadása. Végül, ha a pénzen látható évszám is teljes egészében leolvasható, megérett az idő a cserére. Ez körülbelül két milliméteres mélységet jelent, amikor az abroncs a gyári paramétereknek csak a töredékét teljesíti, életveszélyessé válik a közlekedés.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva