Autó motor

2008.09.30. 05:50

Lassabban az őszi utakon!

Az útviszonyok és az időjárás dönti el, mekkora lehet a jármű sebessége.

Árvay

A gyorshajtásról az autóvezetőknek rendszerint az adott útszakaszon megengedett legnagyobb sebesség túllépése jut az eszükbe. Ez bár szabálytalan, nem mindig jelent életveszélyt, hiszen az autópályán 140-nel előző jármű általában biztonsággal tér vissza a manőver után a szélső sávba. A balesetek többségét okozó sebességtúllépés az úgynevezett relatív gyorshajtás kategóriájába tartozik: az autó ugyan a megengedett határ alatti sebességgel halad, de ez nem felel meg az út- és látási viszonyoknak, illetve a környező forgalom tempójának. Az ősz beköszöntével mind gyakrabban kell ilyen helyzetekre felkészülni. Már nem elég a közlekedési táblák útmutatására hagyatkozni, hiszen nedves, sáros úton a városi tempó is életveszélyes lehet.

A következő hetekben az eső, a köd, éjszaka pedig a lefagyott útburkolat nehezíti majd a közlekedést, ezért a nyár után fejben is át kell állni, stílust kell váltani. Mivel a kritikus helyzetekben minden zavaró tényező számít – a sofőr öltözékétől kezdve a kényelmes üléshelyzetig –, meg kell teremteni a biztonságos vezetés feltételeit. A nagykabát, a sapka kerüljön a csomagtartóba, és az ülésbeállítás is legyen megfelelő.

Nedves útszakaszokon érdemes a megszokottnál lassabban haladni. Kanyarokban, illetve a nyomvályúban összegyűlő vízen legalább 20–30 százalékkal kell csökkenteni a tempót. Ezzel elkerülhető a kicsúszás, illetve a vízen siklás veszélye. Utóbbi jelenség a gumik állapotától függetlenül 70–90 kilométer per órás sebességnél bekövetkezik, de
a kopott abroncs már jóval előbb felúszhat. A síkos úton nehezebb
a megállás is. A követési távolság ilyenkor legyen nagyobb. Érdemes
a távolabb haladók mozgását is figyelni, hogy idejében – gázelvétellel, motorfékkel – lehessen lassítani az autót.

A blokkolásgátlóval (ABS) szerelt járműveknél a megcsúszástól kevésbé kell tartani, ezért bátran lehet és kell a féket taposni a bajban. Az ABS nélküli autóknál viszont fel kell készülni a megcsúszásra. Ilyenkor sem kell pánikba esni: a fékerő gyengítésével és a csúszás irányába kormányzott kerekekkel lehet visszaszerezni az egyensúlyt. Ha a kerekek nem csúsznak, az autó ismét kormányozható lesz, ezért inkább manőverezéssel lehet elkerülni a bajt az okos fékezés mellett.

Árvay Esős út -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva