2008.10.15. 14:17
Az amerikai autóipart is elérte a hitelválság
Nem kíméli a hitelválság az amerikai autóipart sem: az eladások csökkennek, csupán a múlt hónapban 27 százalékkal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban.
A General Motorsnak lassan elfogy a pénze, a Cerberus befektetési alap ki akar szállni a Chryslerből, a Ford mintegy 20 százaléknyi részesedést tervez eladni a japán Mazdából, amelyben a jelenlegi tulajdonhányada 33,4 százalék, vázolta Bécsben az amerikai járműgyártók gondjait az autóipari kutatásokkal foglalkozó CAR intézet vezetője – olvasható az Autóhírekben. A szakember szerint manapság Amerikában gyakorlatilag senki nem vásárol autót, mert a korábban jószerivel csak hitelből vásárló amerikaiak nem kapnak újabb kölcsönöket, a lízingügyletek gyakorlatilag nullára zsugorodtak.
A detroiti „Három nagy” folyamatosan veszít jelentőségéből az Egyesült Államok piacán, főként a japánok javára. A három nagy autógyár piaci részesedése tíz évvel ezelőtt még 70 százalék volt, mára ez 50 százalékra zsugorodott, és tovább csökken. Közben a japán Toyota 16 százalékra, a Honda 10 százalékra, a Nissan 7 százalékra növelte piaci részesedését.
A gondok Európára, így az osztrákokra is kihatnak. A több nagy autógyárnak is beszállító Magna Steyr grazi gyárában például novembertől 2600-an fognak hónapokig rövidített munkaidőben dolgozni. Ausztriában az autóipari beszállító iparban 160 ezren dolgoznak, és mivel a cégek az export révén szorosan összefonódtak az amerikai autógyárakkal, a beszállítás egyike az amerikai hitelválság által leginkább sújtott ágazatoknak.
-->