Autó motor

2008.10.06. 16:49

Karcmentesen szebb az élet

A karcos, besárgult lámpabúra nemcsak csúnya, hanem az izzók fényerejét is csökkenti. Karbantartással, polírozással újra tökéletessé tehetők a lámpák.

Árvay N. Tivadar

Kezdetben volt a Trabant. Sötétben petróleumlámpaként pislákoló fényszórókkal. Aztán jöttek a kockalámpás Skodák, meg a dupla fényszórós Ladák, s bár a látvány biztató volt, az éjszakai országút aszfaltcsíkjából ezek sem mutattak meg sokat. Érthető, hogy a lámpák karbantartása sem terjedt tovább az izzócserénél, meg a búra áttörölgetésénél.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Fotó: Autó Motor
[/caption]

Az üvegborításokat azonban mára felváltották a műanyag lámpatestek, a gömbizzót a halogének, a matt fényezést a metál festék. A fényszóró ugyanúgy látványelem lett, mint egy jó helyre biggyesztett spoiler, vagy a könnyűfém felni. S nincs lehangolóbb. mint a sárgára mattult, karcos búra, amely elrondítja az autót. Ráadásul a fénytörés miatt romlik a világítótestek hatékonysága, és a szóródó sugár elvakítja szemből érkezőket.

A rémtörténet vége mégsem százezres kiadás, azaz komplett lámpacsere. A műanyag ugyanis tökéletesen helyrehozható. A fényezéshez hasonlóan polírozható a búra, sőt, még az apróbb karcolások, kőfelverődések is eltüntethetők. A sérülések egy részét az autómosók keféje okozza, más részükről a felverődő kavicsok, illetve a burát menet közben folyamatosan bombázó porszemcsék tehetnek.

A változás szembeötlő

Durvább sérülések esetén a polírozást hatszázas csiszolópapírral (vizes), úgynevezett nagyolással kezdik. A finomításhoz 2000-es vásznat használnak, szintén vizesen, illetve a gépi munkánál az ipari polírpaszta is megfelel. Igazán öreg daraboknál előfordul, hogy a hátsó búrák a fényüket is elvesztik. Ezeket lakkozással lehet feljavítani, de ezt már valóban szakemberre kell bízni.

A gyengébb anyag már egy éve után veszít eredeti szépségéből, de egy két-három éves műanyag a legóvatosabb ápolás mellett is karcossá, mattá válik. A fénykibocsátó képességük ennek megfelelően romlik. A hátsó lámpák sem ússzák meg az állapotromlást, noha ezeknél inkább esztétikai problémáról van szó. Cserére azonban ezeknél sincsen szükség. Szakszerű csiszolással az öreg  lámpa ismét régi fényében ragyoghat.

Tömítéscsere házilag

A gumitömítések idővel kiszáradnak, kirepedeznek, s mellettük bejut a víz a burába. A barkácsáruházakban megvásárolható öntapadó ablakszigetelő gumikkal tökéletesen pótolható a gyári szigetelés. Érdemes a régi szigetelést megmérni, és az ahhoz leginkább hasonlító profillal sajtolt gumiszalagot beszerezni. Ha ez kevés, tömítőpasztával lehet elzárni a víz útját, de óvatosan, mert ezzel a lámpát örökre a helyére ragaszthatja az óvatlan autós.

Kézzel és géppel egyaránt polírozhatók a búrák, bár utóbbi komoly szakértelmet igényel. Egy rossz mozdulat, és megolvadhat csiszolópapír alatt a műanyag. A kézi munkánál ilyen veszély nincs, de legalább két órát vehet igénybe az egyébként 10 perces munka. Mindenki eldöntheti, hogy melyiket választja: otthoni csiszolás szinte ingyen, vagy 5000–7000 forintos gyors szakmunka, valamelyik polírozással is foglalkozó autókozmetikában. A szakműhelyek a burajavítás mellett a tönkrement tömítéseket, korrodált érintkezőket is rendbe teszik, noha ezek házilag szintén elvégethető barkácsmunkák.

Ha beázik a lámpa, megeszi a rozsda

A tömítések elfáradásával előbb csak a pára, később az eső és a mosóvíz is bejut a lámpatestbe. A nedvesség miatt rozsdásodó fémfelületeken már nem tökéletes az érintkezés. Az izzók előbb csak pislogni kezdenek, majd a kontaktus megszűnésével kialszanak. A javításhoz ki kell szerelni a burából a fém alaplapot. A csatlakozókat csiszolóvászonnal, csavarhúzóval lehet fémtisztává tenni. Az égők visszahelyezése előtt ajánlott kontaktspray-vel konzerválni a fémet. Ez javítja az érintkezést, s megóvja a felületet a rozsdától. Visszaszereléskor ügyelni kell az elektromos kötések sorrendjére, ahol több csatlakozó van, szétkötés előtt ajánlott megjelölni az összetartozó szálakat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva