Autó motor

2008.10.13. 16:42

Kopik a gumi, fogy a benzin

Közeleg a téli gumicsere ideje, ezért a szokásosnál több figyelmet kapnak az abroncsok. A kerekek állapotára azonban mindig ügyelni kellene: nemcsak a biztonság, hanem a takarékosság miatt is.

Árvay N. Tivadar

Fotók: Auto Bild Magyarország

Mikor ellenőrizte utoljára az autóján a kerekek levegőnyomását? Ja, hogy azt is kell? – kérdeznek vissza sokan. Holott a benzinkutasok gyakran kérdezik meg a tankolni betérőket, hogy megnézzék-e az ablakmosót vagy a gumikat. S ha úgyis a kezükbe nyomjuk a tankolás végén azt az egy-két százast, nyugodtan rájuk bízhatnánk a pumpálást is. Mert a gumikat kéthetenként, de legalább havonta egyszer ellenőrizni kellene.

Ehhez képest a járműtulajdonosok többsége csak akkor nézi meg alaposabban az abroncsait, amikor évszakváltáskor betér a műhelyekbe, vagy ha defekt miatt kénytelen kereket cserélni.
Öreg hiba! A helytelen levegőnyomás ugyanis balesetveszélyt jelent, ugyanakkor csökkenti az abroncs élettartamát, és tetemesen emelheti az autó fogyasztását. Ráadásul már nem is kell keményen tornázni ahhoz, hogy az előírt nyomásszint a gumiba kerüljön. A pumpa a múlté, a benzinkutak kompresszorállomásához tett néhány perces kitérővel pedig tízezreket spórolhat a gondos autós.

A rendszeres ellenőrzésre azért van szükség, mert a gumi sokáig semmi jelét nem mutatja, ha baj van. Ránézésre még 1 bar nyomáskülönbség sem mutatkozik meg, de vezetés közben azért alaposan elhúz a kormány a laposabb kerék irányába. Ugyanakkor az aszfalt, a felni és persze a fizika törvényei már dolgoznak a háttérben. A lapos gumin a peremrész, a túlfújt abroncson a középső sáv kezd gyorsabban kopni. Ez a terhelés egyenlőtlen eloszlása miatt van: előbbinél a felni nyomja a gumi két szélét, utóbbi esetben „lábujjhegyen” jár az autó. Mindkét esetben romlanak a menettulajdonságok, nő a fékút, s több pofont kapnak a lengéscsillapítók, sőt, az egész futómű károsodhat. Tovább fokozza a bajt, hogy emelkedik a fogyasztás. Összességében tehát tízezrekkel károsítja meg magát az, aki nem fordít kellő figyelmet a gumik állapotára.

Szúrt seb a gumin
A defekt nem jár mindig gumicserével. A kisebb sérüléseket meg lehet foltozni, de ennek eldöntését a szerelőre kell bízni. A futófelületbe fúródott idegen tárgyakat – szöget, csavart, fémtüskét – ne húzza ki, mert dugóként funkcionálhatnak, amíg a szervizig eljut. A javított gumit rendszerint azonnal vissza lehet tenni a felnire, és közlekedni is lehet velük.

Szelepellenőrzés
Nem mindig a gumin van a lyuk, amelyen szökik a levegő. A szelepeknél, a felni pereménél is keletkezhet hézag. A felni rozsdásodása például arra utal, hogy baj van. Az ellenőrzés egyszerű: spricceljen mosószeres vizet a szelepre vagy a felni és a gumi találkozásához. Ahol szökik a levegő, ott buborékok keletkeznek. A hiba jó esetben néhány ezer forintért javítható.

Ha rossz a nyomás, nő a fogyasztás
A levegő az autó támasza: kitölti a gumit, biztosítja a szükséges teherhordó képességet. Hiányában gyűrődik a gumi anyaga, nő a gördülési ellenállás és a fogyasztás. A mellékelt táblázat megmutatja, hogy mennyivel fogyaszt többet az autó, ha csökken a nyomás a gumikban. A tesztelt autó egy VW Golf 5,  1,4-es motorral, amelynél alaphelyzetben 6,72 literes fogyasztást mértek 100 kilométer/órás tempónál.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva