Autó motor

2008.11.23. 06:30

Az Opel Insigniát választották az év autójának

Az új Ford Fiestát tartotta befutónak az Év Autója 2009 választáson a szaksajtó. A találgatók nem nagyon lőttek mellé: a Fiesta csak egy ponttal maradt le a győzelmet arató Insignia mögött.

Árvay N. Tivadar

Nagy az öröm az Opel háza táján annak ellenére, hogy a német gyártót sem kerülték el a gazdasági válság nehézségei. Miközben a csökkenő kereslet miatt állami segítséget kér az autógyártó – levélben fordultak Angela Merkelhez, hogy a német kancellárasszony járjon közbe az Európai Beruházási Banknál egy többmilliárd eurós hitelprogram megvalósítása érdekében –, a frissen debütáló Insignia elhozta a trófeát az Év Autója 2009 szavazásról.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] A modell első bemutatásakor az Insignia főtervezője azt mondta: „életet adtunk a fémnek”. FOTÓ: GM-PRESS
[/caption]A végeredmény több szempontból érdekes: egyrészt az Opel húsz év után viheti haza az év autójának járó trófeát, másrészt az Insignia vélhetően nem lesz túl sikeres a vásárlók között. Ennek oka, persze, nem az autó valamely hiányosságában, sokkal inkább a kategóriájában keresendő. A kereslet ugyanis a kisebb modellek felé tolódik, a gazdasági válság miatt pedig tovább nő a minik térhódítása. Mindez a gyártók terveiben is megmutatkozik: a multik sorra jelentik be új, az eddiginél kisebb és takarékosabb típusaik megjelenését.

A korábbi győztesek

2008. FIAT 500

2007. Ford S-Max

2006. Renault Clio

2005. Toyota Prius

2004. FIAT Panda

2003. Renault Mégane

2002. Peugeot 307

2001. Alfa Romeo 147

2000. Toyota Yaris

1999. Ford Focus

1998. Alfa Romeo 156

1997. Renault Mégane Scenic

1996. FIAT Bravo/Brava

1995. FIAT Punto

1987. Opel Omega

1985. Opel Kadett

Az év autója-szavazás, persze, nem a méretekről, illetve a piaci trendekről szól. Az Insigniát nem véletlenül választották a hét döntőbe jutott autó közül a legjobbnak. A zsűritagokat nem csak az autó külleme fogta meg. Az értékeléskor nagy szerepe volt az aktív és passzív biztonsági megoldásoknak, a magas szintű komfortnak, a széles motorválasztéknak és a jövőbe mutató műszaki megoldásoknak. Ilyen egyebek között a FlexRide futómű, a kilencféle funkciójú adaptív kanyarfényszóró és a jelzőtáblákat leolvasó Opel Eye rendszer.

A rüsselsheimiak nagy reményeket fűznek a cég új zászlóshajójához, amely méretei miatt inkább Omega-utód lehetne, de feladata mégis a kifutó Vectra utáni űr kitöltése lesz. A névválasztás is tudatos volt, hiszen itt nem egy frissebb Vectra megjelenéséről, hanem egy teljesen új autóról és új szellemiségről van szó. Ahogy azt a modell első bemutatásakor az Insignia főtervezője mondta: „életet adtunk a fémnek”. Kijelentését a voksolás eredménye is igazolta. Az új Opel először limuzin-, illetve ötajtós, lejtőshátú karosszériával mutatkozik be, majd jövőre érkezik a kombi kivitel. A korábban emlegetett sikertelenség pedig lehet, hogy felesleges aggodalom, hiszen a felsőkategóriás típusokat is szorongató Insignia belépő modelljének ára 5,5 millió forint körül lesz, ami olcsóbb, mint amennyiért a Vectrákat listaáron kínálták.

Egy pont döntött

Heten maradtak versenyben a 2009-es Év Autója-díjért. Azt már a kiválasztott modellek láttán tudni lehetett, hogy nem lesz fölényes győzelem, hiszen az Insignia mellett a Ford Fiesta, az új generációs Renault Mégane, illetve a Volkswagen Golf VI is komoly esélyekkel indult. A nemzetközi újságírókból álló zsűri – köztük a hazánkat képviselő Gajdan Miklós és Surányi Péter – harmincnyolc modellből választotta ki a hét döntőst. A Skoda Superb, a Citroën C5 és az Alfa Romeo MiTo is bekerült a legjobbak közé a szakemberek döntése alapján.

A végső voksoláskor a zsűri minden tagja 25 pontot oszt ki úgy, hogy legalább öt típusra kell leadnia a szavazatát. Döntésüket természetesen írásban is meg kell indokolniuk. Az idei verseny szorosságát jelzi, hogy az első és második helyezett között csupán egyetlen pont döntött. A felső-középkategóriás Opel 321, a második helyezett kisautó, a Ford Fiesta 320 a harmadikként befutó Volkswagen Golf pedig 223 pontot gyűjtött.

1. Opel Insignia 321 pont

2. Ford Fiesta 320 pont

3. VW Golf 223 pont

4. Citroën C5 198 pont

5. Alfa Romeo MiTo 148 pont

6. Skoda Superb 144 pont

7. Renault Mégane 121 pont

A végső voksoláskor a zsűri minden tagja 25 pontot oszt ki úgy, hogy legalább öt típusra kell leadnia a szavazatát. Döntésüket természetesen írásban is meg kell indokolniuk. Az idei verseny szorosságát jelzi, hogy az első és második helyezett között csupán egyetlen pont döntött. A felső-középkategóriás Opel 321, a második helyezett kisautó, a Ford Fiesta 320 a harmadikként befutó Volkswagen Golf pedig 223 pontot gyűjtött.

1. Opel Insignia 321 pont

2. Ford Fiesta 320 pont

3. VW Golf 223 pont

4. Citroën C5 198 pont

5. Alfa Romeo MiTo 148 pont

6. Skoda Superb 144 pont

7. Renault Mégane 121 pont A korábbi győztesek 2008. FIAT 500

2007. Ford S-Max

2006. Renault Clio

2005. Toyota Prius

2004. FIAT Panda

2003. Renault Mégane

2002. Peugeot 307

2001. Alfa Romeo 147

2000. Toyota Yaris

1999. Ford Focus

1998. Alfa Romeo 156

1997. Renault Mégane Scenic

1996. FIAT Bravo/Brava

1995. FIAT Punto

1987. Opel Omega

1985. Opel Kadett Opel Insignia A modell első bemutatásakor az Insignia főtervezője azt mondta: „életet adtunk a fémnek”. FOTÓ: GM-PRESS -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva