Autó motor

2008.11.18. 06:30

Szag, zaj, pára az autóban

Tejfehér a szélvédő? Furcsa szag árad a szellőzőnyílásokból? Csörög, zörög vagy búg a ventilátor? Az ok egyszerű: elmaradt a szellőzőrendszer karbantartása.

Árvay N. Tivadar

Ősszel és télen gyakrabban kell bekapcsolni az autókban a ventilátort, mint a forró nyári hónapokban. Az utastér fűtése és az ablakok párátlanítása érdekében szinte folyamatosan dolgozik a szellőzőrendszer minden eleme: a pollenszűrő, a fűtőradiátor, a ventilátor, a kapcsolók és a rostélyok. Ezek közül bármelyikkel van gond, tökéletlenné válik a szellőzés, párásodni kezdenek az üvegek, szagok lepik el az autót, vagy zajok zavarják meg az utazást.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Az állandó törölgetés helyett jobb átvizsgálni a szellőzőrendszert.
FOTÓ: AUTÓ MOTOR
[/caption]A rendszer karbantartása legalább olyan fontos, mint a levegőnyomás ellenőrzése vagy az olajcsere. A különbség az, hogy az utóbbira 10–15 ezer kilométerenként kerül sor, a szellőzőre meg akár hetente ráfér egy-egy kisebb karbantartás. Ennek híján előbb csak az említett kellemetlenségek jelentkeznek, de később már igen költséges javításokkal számolhat a hanyag autós. A balesetveszélyről nem is beszélve.

A szellőzőrendszer ellenőrzését a hibajelenségek szerint kell elkezdeni. Minden probléma jól behatárolható hiányosságra utal.

Párásodás ellen betétcsere
Ellenőrizze, hogy kikapcsolta-e a belső levegőkeringetést, ami a párásodás leggyakoribb oka! Ha a kintről áramló levegő miatt is párásodnak az üvegek, a pollenszűrő elkoszolódása lehet a hiba forrása. A papírbetét nemcsak a polleneket, hanem a port, sőt a vizet is magába szívja, ezért az autóba kevesebb és nedves levegő áramlik. Ha nincs lehetőség az azonnali cserére, érdemes kivenni a szűrőt, de tartósan nem szabad így használni az autót.

A pollenszűrő nélküli modelleknél a párásodást a légcsatornákban összegyűlő szennyeződés (por, levelek, gallyak, papírdarabok, tollak) okozzák, amelyek az elkoszolódott pollenszűrőhöz hasonló akadályt jelentenek.

Kevés a levegő? Dugulás!
A pollenszűrő cseréje után is gyengén muzsikáló szellőzőben dugulás okozhatja a hibát. Nyáron az „elgázolt” rovarokat, ősszel a hulló faleveleket szippantja be a rendszer. Az apró dolgok előbb-utóbb összegyűlnek a hajlatokban, és eltömítik a járatokat. A pollenszűrő előtti dugulást egy hajlékony nyelű kefével (például üvegmosó kefe) lehet megszűntetni. Az elérhetetlen részekből a ventilátor teljes fokozatra kapcsolásával jó esetben ki lehet fújatni a piszkot, amit aztán az utastér beömlőrostélyainál kell kipiszkálni a rácsok közül. Ha szét kell bontani a rendszert, jobb szakemberre bízni a munkát, mert a legtöbb típusnál a műszerfalat is le kell bontani.

Ismeretlen zajok és szagok
A ventilátor bekapcsolásakor jelentkező rendellenes zaj a motor vagy a csapágy hibáját jelzi. A „síró” hang a csapágyak kopottságára utal, a búgás a szénkefék cseréjét vetíti előre. Mindkét esetben szakemberre kell bízni a javítást az elektromos rendszer kényessége, illetve a műszerfal megbontása miatt. A szagok forrásai légkondicionálóval szerelt kocsik esetében a légutakban élősködő baktériumok és gombák lehetnek. Ezek ellen tisztító spray-vel lehet védekezni. A „használtautó-szagot” pedig a járatokban és a kárpitban lerakódott por okozza. A belső nagytakarítás, az elérhető légutak átmosása, valamint egy erősebb illatosító használata segíthet a problémán.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva