Autó motor

2008.11.17. 06:18

Városi kisautók vetélkedője

A kisautók népszerűsége töretlen. A takarékos, de méretük ellenére meglepően tágas járgányok között éles a verseny. A Seat most a felfrissített Ibizát küldte ringbe, úgy tűnik nem reménytelenül.

Árvay N. Tivadar

[caption id="" align="alignleft" width="465"] Riválisok: Mazda2, az Opel Corsa, és a Renault Clio új vetélytársa a Seat Ibiza - FOTÓ: AUTO BILD
[/caption]A kisautóknál két fronton lendülhet támadásba a tervezőgárda. Az egyik a felszereltség, a másik a külcsín. Utóbbival biztosan célba talál az új Ibiza tervezője, Luc Donckerwolke. Kérdés, hogy az újonc mindenben le tudja-e győzni a befutott társakat, a Mazdát, a Renault-t és az Opelt. Az Ibiza átváltozása legalább olyan látványos, mint az új Ford Fiestáé. Sportos, karakteres vonalak jellemzik az autót. A kasztni áttervezése azonban sokat rontott a beltér kihasználhatóságán. A csapott farrész a hátul ülők feje fölül lopja el a teret, a masszív C oszlopok pedig a kilátást korlátozzák hátrafelé. Nem így az első sorban: ott bőségesen jut hely a lábnak, a vállaknak és a fejnek is. Az ülések kényelmesek, hosszú ülőlappal és megfelelő oldaltartással rendelkeznek.

Az Opel Corsa felveszi a kesztyűt, s ebben a megmérettetésben csapást mér a Seatra. A német miniben elől és hátul egyaránt szellős a tér. Így van ez a Mazda esetében is, bár a japán autóban – a gyár által megcélzott súly- és fogyasztáscsökkentés érdekében – kissé vékonyra sikeredtek az ülések, ami a komfort rovására ment. A takarékosság áldozata lett a szigetelőanyag is, amely a kerékdob felől érkező lármát tompítaná. A Renault sem csendesebb, s itt még a látvány sem nyújt kárpótlást a kellemetlenségért. A Clio belseje sivár, a sok szürke műanyagot csak itt ott dobja fel egy egy színfolt. Némi vígasz, hogy a kis franciából a legjobb a kilátás – előre és hátra egyaránt –, köszönhetően a magas üléspozíciónak.

A vezetési élmény természetesen a Mazdában a legjobb. A japánok mindig híresek voltak a fürge, pörgős motorjaikról, s nincs ez másként a Mazda2-nél sem. Ez a legdinamikusabb modell a négy közül, s a váltója is precízen kapcsolható. A Renault valamivel lomhább, de könnyedén megveri a Corsát, amelynek kilencven lóerős motorja vérszegényen reagál a gázadásokra, nehezen mozgatja a csaknem 1200 kilogrammos kasztnit. Sűrű váltások nélkül nehéz tartani a lépést a forgalommal, ráadásul a tengelykapcsoló sem tartozik a legfinomabb szerkezetek közé. Ez utóbbi igaz a Clióra is, az Ibiza mindkettőnél jobban teljesít.

A spanyol mini a menettulajdonságaival is jeleskedik. Biztos úttartás, feszes rugózás, jó kormányozhatóság és rövid fékút – ahogyan az a nagykönyvben meg van írva. Ezt a nívót csak a Mazda2 képes tartani, finomra hangolt ESP-je mindig a határon avatkozik be, épp mielőtt elfarolna a jármű. A Renault és az Opel nem tud a két versenytárssal lépést tartani. Előbbinek a kormányával, utóbbinak a futóművével lehet elégedetlen a több élményre vágyó vezető. A Corsa ráadásul úgy dülöngél sávváltáskor, mint egy hajó.

A megmérettetésben tehát jól áll az Ibiza. Menettulajdonságaival és komfortjával leginkább a Mazda2 képes felvenni a versenyt, de a két modell árában tetemes eltérés tapasztalható. Aki az ár alapján választ, annak a Renault mellett kell döntenie, hiszen ez az egyetlen, amelyhez hárommillió forint alatt hozzá lehet jutni. Ráadásul a kis francia fogyasztása is alacsony, és a fenntartási költségei sem veszélyesek.

És a pénzügyek?

Hárommillió forint alatt csak a Renault kínálja a kisautóját, igaz ezért az árért extrákkal sem tömik tele a járgányt. A legolcsóbb, limitált példányszámú Cinetik kivitelben (2,87 millió forint) nem állítható a vezetőülés magassága, s nincs benne rádió, de van helyette ködlámpa, bőrkormány és sötétített üveg. Az Ibiza 3,14 millióért fej- és törzslégzsákot ad, van benne klíma és osztva dönthető hátsó üléssor. A Mazda magasabb árfekvéséhez (3,68 millió forint) gazdag felszereltség jár: nem hiányzik a menetstabilizáló, a kipörgésgátló, a függönylégzsák, az automata klíma, sőt az MP3-as CD-lejátszó sem. A Corsa Cosmo ennél olcsóbb (3,66 millió forint), de az ESP nem az alapfelszereltség része. A kis Opelben hat légzsák óvja az utasokat, a dögös külsőről pedig krómozott hűtőmaszk és 16 colos kerekek gondoskodnak.

Árvay N. Tivadar És a pénzügyek? Hárommillió forint alatt csak a Renault kínálja a kisautóját, igaz ezért az árért extrákkal sem tömik tele a járgányt. A legolcsóbb, limitált példányszámú Cinetik kivitelben (2,87 millió forint) nem állítható a vezetőülés magassága, s nincs benne rádió, de van helyette ködlámpa, bőrkormány és sötétített üveg. Az Ibiza 3,14 millióért fej- és törzslégzsákot ad, van benne klíma és osztva dönthető hátsó üléssor. A Mazda magasabb árfekvéséhez (3,68 millió forint) gazdag felszereltség jár: nem hiányzik a menetstabilizáló, a kipörgésgátló, a függönylégzsák, az automata klíma, sőt az MP3-as CD-lejátszó sem. A Corsa Cosmo ennél olcsóbb (3,66 millió forint), de az ESP nem az alapfelszereltség része. A kis Opelben hat légzsák óvja az utasokat, a dögös külsőről pedig krómozott hűtőmaszk és 16 colos kerekek gondoskodnak. Riválisok: Mazda2, az Opel Corsa, és a Renault Clio új vetélytársa a Seat Ibiza - FOTÓ: AUTO BILD -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva