Autó motor

2008.12.14. 06:02

Kicsikből lesznek a nagyok

Végy egy minit, biggyessz rá puttonyt! Ez az olcsó szedán készítésének receptje, amit a gyártók sikerrel alkalmaznak.

Árvay N. Tivadar

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Nem a legszebbek az ötajtós kisautók alapjaira épített szedánok, de a praktikusságukhoz nem férhet kétség. Tágasak, megbízhatók, és néhány éves korukra az áruk is családbaráttá szelídül. FOTÓ: AS
[/caption]A hazai utakat sok, kisautóból lett szedán rója. Miközben az alapmodelleket inkább szingliknek kínálják, a csomagtartóval toldott kiviteleket családi autóként aposztrofálják. Joggal, hiszen a megtoldott kasztnik 400–500 literes csomagtartót rejtenek, s tágasabbak. Kis motorjaikkal nem versenyautók a szedánok, de a fenntartásuk sem kerül sokba. Használtan pedig egymillió forintnál alig többet kell leszurkolni értük.

Persze, ebben a kategóriában is hatalmas eltérések vannak. Az olcsóbbaknak (Fiat Albea, Renault Thalia) inkább a méretük, a drágább típusoknak (Honda City) a felszereltségük a meggyőző. Utóbbi nem véletlenül kerül akár egymillióval többe, mint a „fapadosok”. A magasabb felszereltség mellett a japán a megjelenésével is veri vetélytársait.

S hogy jó vétel-e a használt autó? Igen, ha alaposan átvizsgálják a szerződéskötés előtt. Az említett típusoknál egyébként nincsenek visszatérő hibák. A Hondánál indítási gondokról és a lambda-szonda rakoncátlankodásáról szól a legtöbb jelentés. Futóműve kényes, de a magyar utakat más modellek sem tolerálják. A Fiat motorjával nincs gond, de hajlamos az olajdézsmálásra. Gyenge pontja a generátor, a kuplungtárcsa és a kormánymű. Összességében semmi komolyra nem kell számítani az olasznál. A Renault több törődést igényel. Visszatérő betegsége az elromló gyújtástrafó, gyengélkedhet a lambda-szonda, valamint a generátor. A csomagtér nyitógombja menetrendszerűen adja be a kulcsot, ezen csak a csere segít.

Honda City: a legmutatósabb szedán
A City a Jazz bátyja. A Jazzből érkezett a műszerfal, a motor és a padlólemez. Utóbbinak köszönhető az alacsony csomagtérküszöb, ami könnyíti a rakodást. Az előretolt motor és az első ülés alá rejtett benzintank a hátsó traktus méretnövekedéséhez járult hozzá. A japánok a biztonságot nem áldozták fel a takarékosság oltárán. Az alapkivitelben is van dupla légzsák, ABS. A hátsó sorban minden utast véd fejtámla és hárompontos öv. Szériatartozék a cédés rádió, a szervokormány és az első elektromos ablak. A felszereltség az árban is megmutatkozik: 2,2 millió forint alatt nincs City a használtpiacon.

Fiat Albea: a kissé unalmas világautó
Nem erőltették meg magukat az olaszok, amikor az Albea vonalait papírra vetették. A Fiat „világautónak” szánta a Palióból kreált szedánt, amelynek öt kontinens ízlésének kell megfelelnie. A belteret olcsó műanyagok uralják, a dizájn sem lenyűgöző, a műszeregység egyszerű, de a feladatát ellátja. A hátsó sor szellős, de fejtámlák nincsenek, és az alacsonyabb felszereltségnél a középső utast csak csípőöv védi. A csomagtér viszont gigászi: 515 literes. A Fiat négy-ötéves példányai egymillió forint körül megvásárolhatók (klímával, blokkolásgátlóval), de a tavalyiak sem kerülnek többe kétmilliónál.

Renault Thalia: nem szépségdíjas, de tágas
A Thalián érezni leginkább, hogy a csomagtartót csak úgy odaragasztották a Clióra. A mérettel viszont nincs gond. A csomagtér 510 literes, a hátsó ülésen három felnőtt utazhat, jut mindenkinek fejtámla és hárompontos biztonsági öv. A fej- és lábtér kissé szűk, hosszabb távon inkább gyerekeknek jó. A francia modellben a kéttónusú műszerfal és a pöttyös kárpitozás dobja fel a hangulatot. Árában sem verhetetlen a Renault, hiszen azonos korú (három-négyéves) Fiat akad olcsóbban is. A legnagyobb baj a Thalia fogyasztása. Az első szériákba szerelt, 1,4-es motor dinamikus, de a városi fogyasztása 9 liter.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva