2008.12.22. 04:16
Mazdák a transzszibériai vasútvonalon
Majd tízezer kilométert tesznek meg Szibérián át azok a Mazdák, amelyeket a japán cég ezután vonaton szállít Európába.
Három próbajárattal tesztelte a Mazda az Oroszországot kelet– nyugati irányban átszelő transz-szibériai vasútvonalat (TSR), mielőtt beindította a járműszállításnak ezt az új csatornáját. A japán cég elsősorban az oroszországi piac élénkülése miatt keresett a tengeri, illetve közúti szállításnál gyorsabb és gazdaságosabb megoldást. Ekkor merült fel a vasút mint lehetséges szállítóeszköz. A sikeres tesztüzem után októberben indult az első „éles” szállítmány a zarubinói kikötőtől – ide hajózzák be a gépkocsikat Japánból – Vlagyivosztokon át Moszkvába. Az autószállításra kialakított, harminc vagonból álló szerelvényen több száz gépkocsi fér el biztonságosan. A Moszkváig tartó, csaknem 9300 kilométeres út tíz napig tart. A távolságot a személyvonatok is ennyi idő alatt küzdik le.
A Mazda-szerelvények teljesen zárt vasúti kocsikból állnak. Indulás előtt a járműveket hevederekkel rögzítik, s az autókat védőfóliába csomagolják. A végállomáson a kirakodást követően minden gépkocsit alaposan átvizsgálnak esetleges sérülések után kutatva. „A vasúti szállítással a jelenleg létező csatornáinkat kívánjuk kiegészíteni – jelentette be Jorgen Olesen, a Mazda Motor Europe ügyfélszolgálatért és logisztikáért felelős alelnöke. – Emellett természetesen továbbra is szállítunk az európai piacokra hajón, illetve nyugat felől közúton. A kettős szállítási stratégia segít kielégíteni a Mazda iránti nagy oroszországi keresletet.”
A japán vállalat elsőként vette igénybe a TSR szolgáltatásait. Október óta a vasútnak köszönhetően egy hónappal rövidül le a keresett modellek esetében az ügyfelek várakozási ideje. A jövőben várhatóan a kínai gyártóktól induló vagy az oda érkező autók is felkerülhetnek a TSR szerelvényeire.
Árvay N. Tivadar Forrás: AS Mazda -->