Autó motor

2008.12.02. 06:39

Vakító fény az országúton

A rosszul beállított fényszóró több szempontból is veszélyes: vagy nem szolgáltat elegendő fényt, vagy a szemből érkezőket vakítja el.

Árvay N. Tivadar

[caption id="" align="alignleft" width="465"] A precíz beállítást érdemes műhelyben elvégeztetni – figyelmeztet a szakember - FOTÓ: AUTÓ BILD MAGYARORSZÁG
[/caption]Néhány perc, és párszáz forint – ennyit kellene szánnia minden autósnak a fényszórók beállítására, hogy ne kelljen átkozódniuk a szemből érkezőknek, s a bevilágított útszakasz hossza se legyen kevesebb az előírtnál. Mégis úton útfélen találkozhatunk „kancsal” járgányokkal. Jobb esetben az autó orra elé folyik a fény, a vezető pedig félig vakon közlekedik az éjszakában. Az ufóknak üzengetők viszont kiégetik a többi autós szemét, ami nemcsak kellemetlen, hanem balesetveszélyes is.

„A fényszóróállítás nem nagy munka – mondja Angeli Károly autószerelő. – A finomhangolás akár házilag is elvégezhető. A lámpák két szélén található csavarokkal mozgatható a teljes fényszóróház jobbra, balra illetve függőlegesen.” A tompított fény csóvájának egy százalékos a lejtése helyes beállítás esetén. Ez annyit jelent, hogy méterenként 10 centimétert kell esnie a sugárnak. Függőleges fal elé állva tehát gyorsan kimérhető, hogy kell-e változtatni a beállításon. Két méterre parkolva a faltól, körülbelül húsz centivel kell lejjebb lennie a felületre vetülő fénykéve felső „élének” mint az izzók magassága.

„A precíz beállítást érdemes műhelyben elvégeztetni – figyelmeztet a szakember. – Ott speciális műszerrel végzik a munkát, amely, ha nincs szerkezeti hiba néhány percig tart.” A Magyar Autóklub csaknem félszáz hazai állomásán a tagoknak ingyen, másoknak 600–700 forint körüli áron elvégzik a javítást.

Az utólag szerelt xenon szabálytalan

A vakítás nagymesterei az utólag szerelt xenonlámpák. Izzószál helyett ezekben elektromos kisülés (ívfény) adja a halogénnél akár nyolcszor erősebb fényt – szabálytalanul. A jogszabályok szerint csak akkor engedélyezett a xenon használata, ha ahhoz automatikus magasságállító és fényszórómosó is tartozik. Ezt az olcsó kínai szettek nem tudják. A gyári készlet ára viszont vetekszik egy használtautóéval. A KRESZ előírásai szerint a jármű fényszórója csak színtelen (fehér) vagy kadmiumsárga fényt bocsáthat ki. A kékre színezett égők tehát – halogének és xenon fény esetén egyaránt – szabálytalanok, csakúgy, mint a normál 60/55 wattosnál erősebb izzók. Vásárláskor a csomagoláson feltüntetett E-jelzést kell keresni, ha ez megvan, az égő megfelel a szabványoknak, s bátran használható.

Árvay N. Tivadar Az utólag szerelt xenon szabálytalan A vakítás nagymesterei az utólag szerelt xenonlámpák. Izzószál helyett ezekben elektromos kisülés (ívfény) adja a halogénnél akár nyolcszor erősebb fényt – szabálytalanul. A jogszabályok szerint csak akkor engedélyezett a xenon használata, ha ahhoz automatikus magasságállító és fényszórómosó is tartozik. Ezt az olcsó kínai szettek nem tudják. A gyári készlet ára viszont vetekszik egy használtautóéval. A KRESZ előírásai szerint a jármű fényszórója csak színtelen (fehér) vagy kadmiumsárga fényt bocsáthat ki. A kékre színezett égők tehát – halogének és xenon fény esetén egyaránt – szabálytalanok, csakúgy, mint a normál 60/55 wattosnál erősebb izzók. Vásárláskor a csomagoláson feltüntetett E-jelzést kell keresni, ha ez megvan, az égő megfelel a szabványoknak, s bátran használható. A precíz beállítást érdemes műhelyben elvégeztetni – figyelmeztet a szakember - FOTÓ: AUTÓ BILD MAGYARORSZÁG Fényszóróállítás -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva