Autó motor

2009.01.27. 06:00

A próbakör még nem autóteszt

Autókról véleményt alkotni felelősségteljes feladat. Nem mindegy tehát, hogy milyen módszerekkel, s milyen alapossággal vizsgálják meg a kipécézett modellt.

Árvay N. Tivadar

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Hétköznapi helyzet: négy felnőtt a kisautóban. Extrém szituáció: hirtelen kikerülés jobbra. Ez is a teszt része. FOTÓ: AUTO BILD MAGYARORSZÁG
[/caption]Beülni egy autóba, tenni két kört a parkolóban, majd elmondani, hogy miért jó vagy nem jó a modell – ez korántsem nevezhető tesztnek, legfeljebb menetpróbának. Mégis előfordul – s nem feltétlenül az autós szakújságírók hibájából –, hogy nincs idő többet áldozni egy-egy jármű kipróbálására. A gyártók ugyanis előszeretettel mutatják be újdonságaikat az általuk kiválasztott helyszíneken, előre kialakított útvonalakon, ahol rendszerint ideális körülmények között suhanhat a „tesztpilóta” a gyárból frissen odahozott, és persze az utolsó csavarig háromszor átvizsgált „tesztautóval”. Ez valóban nem teszt, csupán menetpróba. A néhány órás út benyomások gyűjtésére elég, amelyekből, persze, lehet komoly következtetéseket levonni, de az nem derülhet ki, hogy mennyit fogyaszt a kocsi, milyenek a menettulajdonságai szélsőségesebb körülmények között, kényelmes-e hosszú távon, s könnyen kezelhető-e.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Tankolás a fogyasztásmérés előtt. FOTÓ: AUTO BILD MAGYARORSZÁG
[/caption]Ahhoz, hogy a tesztelt járműről jót és rosszat nyugodt szívvel lehessen állítani, nagyon sokat kell menni vele – ez magától értetődik, mégis hangsúlyozni kell, hiszen ez a komoly teszt alapja. A tesztelőnek együtt kell élnie az autóval, mintha az a sajátja lenne. Ki kell próbálnia mindenféle élethelyzetben, amelybe beletartozik a városi parkolóház és az autósztráda, de nem maradhat ki a szlalompálya, a jávorszarvasteszt, illetve a vészfékezés sem. Egy nyári teszt, persze, nem árul el sokat az autó téli képességeiről, ezért – ahol erre van mód – évszakonként is megismétlik a próbát.

A végeredmény kialakításánál elkerülhetetlen, hogy a leírtakat mérési adatok támasszák alá. Az Auto Bild magazin például saját németországi próbapályáján nyúzza a kiszemelt modelleket, de egyes vizsgálatokat speciális vezetésbiztonsági központokban és versenypályákon végeznek el. S hogy melyik a legjobb módszer? Természetesen az összehasonlító teszt. Semmi sem mutatja meg jobban egy autó erősségeit és gyengéit, mint amikor a vetélytársakkal szemben kell helyt állnia. A kocsiknak azonos körülmények között kell teljesíteniük a feladatokat, amelyeket a tesztben résztvevő pilóták pontokkal értékelnek. Az összpontszám megmutatja, hogy ki a jobb, de egy dologra ügyelni kell: a ponteredmény „itt és most” érvényes. Más autók esetén változhat, hiszen a gyártók folyamatosan fejlesztik a modelljeiket. Elképzelhető, hogy amit ma még kifogásolna a tesztpilóta, azt holnap már megdicsérhet.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] A mikrofon a zajt méri az autóban. FOTÓ: AUTO BILD MAGYARORSZÁG
[/caption]

Szempontok és eredmények: így teszteli az Auto Bild gárdája a kiválasztott modelleket

Gyorsulás Üzemmeleg motorral, minden fogyasztót kikapcsolva végzik a próbát a kétkilométeres tesztpályán. Kéziváltós autónál fontos elkapni a startoláshoz legmegfelelőbb fordulatszámot. Automata autóknál a D vagy – ha van – az S fokozatot használják.

Fékezés Tízszer fékezik le száz kilométer per órás tempóról állóra az autót. Ezzel lehet modellezni azt is, hogy menet közben melegszik a fék, s csökken a fékhatás. A jó autók még az utolsó fékezéskor is megállnak 37 méteren belül. 40 méteren felül kritikus a helyzet.

Méretek A saját tömeg, a teherbírás, a fordulókör és a belső méret a gyári adatokból is kiderül, de az Auto Bild gárdája jobban szeret a saját szemének hinni. Mindent lemérnek újból: a saját tömeget például teli tankkal, de vezető nélkül. Ilyenkor vizsgálják a hátul ülők helykínálatát is.

Belső zaj A hangerőt (hangnyomást) 50, 100 és 130 kilométer per órás tempó mellett mérik negyedik, ötödik, illetve hatodik sebességi fokozatban, automata váltóknál D állásban. Az ajtók-ablakok csukott állapotban vannak, és az elektromos berendezések (rádió, ventilátor) sem működhetnek.

Fogyasztás Reális, életszerű körülmények között derülhet ki az autó valós átlagfogyasztása. A 155 kilométeres tesztút három szakaszból áll: 54 kilométer sztráda (ebből húsz kilométer padlógázzal), 61 kilométer országút és 40 kilométer város. A teszt csurig telt tankkal indul, és tankolással végződik.

Kikerülés Az Auto Bild a jávorszarvastesztet alkalmazza, aminek során kiderül, hogy hogyan viselkedik az autó az extrém kikerülést utánzó sávváltások esetén. A manőver elején a maximálisan elérhető behajtási sebességet mérik. Kiegészítésként szlalommal vizsgálják a tesztautót: 18 méteres bójatávolságnál az átlagsebesség dönt.

<!-- A próbakör még nem autóteszt VIZSGÁLAT Csak alapos mérések igazolhatják az eredményeket Autókról véleményt alkotni felelősségteljes feladat. Nem mindegy tehát, hogy milyen módszerekkel, s milyen alapossággal vizsgálják meg a kipécézett modellt. Árvay N. Tivadar Szempontok és eredmények: így teszteli az Auto Bild gárdája a kiválasztott modelleket Gyorsulás Üzemmeleg motorral, minden fogyasztót kikapcsolva végzik a próbát a kétkilométeres tesztpályán. Kéziváltós autónál fontos elkapni a startoláshoz legmegfelelőbb fordulatszámot. Automata autóknál a D vagy – ha van – az S fokozatot használják.

Fékezés Tízszer fékezik le száz kilométer per órás tempóról állóra az autót. Ezzel lehet modellezni azt is, hogy menet közben melegszik a fék, s csökken a fékhatás. A jó autók még az utolsó fékezéskor is megállnak 37 méteren belül. 40 méteren felül kritikus a helyzet.

Méretek A saját tömeg, a teherbírás, a fordulókör és a belső méret a gyári adatokból is kiderül, de az Auto Bild gárdája jobban szeret a saját szemének hinni. Mindent lemérnek újból: a saját tömeget például teli tankkal, de vezető nélkül. Ilyenkor vizsgálják a hátul ülők helykínálatát is.

Belső zaj A hangerőt (hangnyomást) 50, 100 és 130 kilométer per órás tempó mellett mérik negyedik, ötödik, illetve hatodik sebességi fokozatban, automata váltóknál D állásban. Az ajtók-ablakok csukott állapotban vannak, és az elektromos berendezések (rádió, ventilátor) sem működhetnek.

Fogyasztás Reális, életszerű körülmények között derülhet ki az autó valós átlagfogyasztása. A 155 kilométeres tesztút három szakaszból áll: 54 kilométer sztráda (ebből húsz kilométer padlógázzal), 61 kilométer országút és 40 kilométer város. A teszt csurig telt tankkal indul, és tankolással végződik.

Kikerülés Az Auto Bild a jávorszarvastesztet alkalmazza, aminek során kiderül, hogy hogyan viselkedik az autó az extrém kikerülést utánzó sávváltások esetén. A manőver elején a maximálisan elérhető behajtási sebességet mérik. Kiegészítésként szlalommal vizsgálják a tesztautót: 18 méteres bójatávolságnál az átlagsebesség dönt. kanyarodási teszt Hétköznapi helyzet: négy felnőtt a kisautóban. Extrém szituáció: hirtelen kikerülés jobbra. Ez is a teszt része. FOTÓ: AUTO BILD MAGYARORSZÁG Tankolás a fogyasztásmérés előtt. FOTÓ: AUTO BILD MAGYARORSZÁG A mikrofon a zajt méri az autóban. FOTÓ: AUTO BILD MAGYARORSZÁG -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva