Autó motor

2009.01.25. 11:00

Aranyos kis városi játékszerek

Harcias törpék – így jellemezhető a Fiat, a Renault és a Mini hármasfogata. Az alig ezerkilogrammos aszfaltszaggatókat százhúsz lóerő fölötti motorok mozgatják.

Árvay N. Tivadar

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Mottó: kicsi, de erős. FOTÓK: AUTO BILD MAGYARORSZÁG
[/caption]A kedves pincsikből három vicsorgó ölebet faragtak a Fiat, a Renault és a Mini tervezői. A Fiat 500-as bájos retroautóként született újjá, de az Abarth műhely embereit nem hagyta nyugodni a gondolat, hogy az olasz minit kissé megpiszkálják. Így lett a városi törpéből 135 lóerős aszfaltbetyár.

Hasonlóan járt a Renault már-már unalmas kisautója, a Twingo, ami a modellfrissítés után elvesztette játékos bohócarcát, de a tuningolás után mégis dögös sportgépként bukkant fel újra. Motorja 133 lóerős, s valóban ember legyen a talpán, aki kordában tud tartani egy ekkora ménest egy ilyen csöppségben.

A Mininél más a helyzet: a BMW-hez tartozó kultuszmodelltől sosem volt idegen a sportosság. Nem véletlen, hogy a Mini rendszeres résztvevője volt az országúti raliknak. A Cooper 1,6 literes motorjából csak 120 lóerőt sajtoltak ki, de az ártatlan külső alatt fenevad rejtőzik. Az alapváltozathoz képest egyébként éppen a kis angolnál fedezhetők fel a legkisebb változások.

Fiat 500 Abarth: szájkosarat neki!

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] A kanyarokban a TTC fedőnevű elektronika segíti a vezetőt.
[/caption]Póráz és szájkosár nélkül nem illik izgága vérebeket ereszteni a gyanútlan autósok közé. A Fiat 500 felpaprikázott változatáról azonban süt, hogy harapós. A feltűnő karosszériaelemek és a hatalmas Abarth-emblémák mellett a 195-ös kerekek jelzik, hogy nem szürke egérkéről van szó. Az 1,4 literes motor beindítása után dühös morgás hallatszik a motorháztető alól. Gázadásra élénken reagál az autó, bár a gyorsulása már kevésbé meggyőző: 8,2 másodperc alatt éri el a százas tempót, viszont 205-ig meg sem áll. Ekkora autótól ez rémisztő teljesítmény, mégsem kell félni az ötszázasban, hiszen az elektronikus menetstabilizálója (ESP) mindig az útra tereli a padka felé kaffogó méregzsákot.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] A Fiat 500 turbónyomásmérője.
[/caption]A sportos teljesítményhez keményre hangolt futómű dukál, üt is rendesen a kis Fiat a városi kátyúkon! A kanyarokban a TTC fedőnevű elektronika segíti a vezetőt. A rendszer fékbeavatkozással utánozza a differenciálzárat, s teszi lehetővé, hogy alulkormányzottság nélkül forduljon a törpe.

Renault Twingo RS: a tüzes francia

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Az utastér a Renaultban a legvisszafogottabb.
[/caption]Elektronikus menetstabilizáló nélkül nem maradna sokáig az úton a Twingo. Jóllehet, menet közben nyugodt és magabiztos benyomást kelt az autó, a kormány kissé puha, a váltókarja pedig az élvezhetőnél hosszabb úton jár a fokozatok között. Az 1,6 literes motor hangja nem szívdöglesztő, de a 133 lóerő bevetésével mégis kirobbanóan temperamentumos autót varázsol a francia miniből. Az alsó fordulatszám-tartományban még lusta erőforrást felpörgetve a Twingo is kimutatja a foga fehérjét. Százig kilenc másodperc alatt gyorsul, és a gyári adatok szerint a kétszázat is túl lehet lépni vele.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Az 1,6 literes motor hangja nem szívdöglesztő, de a 133 lóerő bevetésével mégis kirobbanóan temperamentumos autót varázsol a francia miniből.
[/caption]A futóműben nyoma sincs a franciás puhaságnak, a dinamikus teljesítményhez könyörtelenül kemény Cup-futómű társul (140 ezer forintos felárért). Az utastér a Renaultban a legvisszafogottabb: noha ötletes megoldással a fordulatszámmérőt a kormányoszlop tetejére ültették, a vezetőhely szinte semmit nem változott a normál Twingóéhoz képest.

Mini Cooper: báránybőrbe bújt farkas

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] A Mini beltere is élményszámba megy.
[/caption]Sok meglepetést nem tartogat a Mini, legalábbis a külsejét tekintve. A külső konzervatív, sőt elegáns, a sportos teljesítményre csak a díszcsíkok, a könnyűfém felnik és a kerékdobokra rögzített műanyagbélés utal. A báránybőr alatt azonban farkas lapul: az 1,6-os motor beröffentése után egyértelművé válik, hogy a Cooper nem ijed meg a saját árnyékától. Jóllehet, a teljesítményét tekintve ez a leggyengébb (120 lóerő), még a Twingo sem tud meglépni a Mini elől. Városi tempóra három, százra pedig 9,3 másodperc alatt gyorsul, a végsebessége 203 kilométer per óra. A futómű a Cooper alatt a legfinomabb. Feszes, de kényelmes, még a nagyobb zökkenőket is rugalmasan nyeli el. A váltója precíz csakúgy, mint az autót kanyarkirállyá koronázó kormány.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] A sportos teljesítményre csak a díszcsíkok, a könnyűfém felnik és a kerékdobokra rögzített műanyagbélés utal.
[/caption]A Mini beltere is élményszámba megy. A fordulatszámmérő itt is középre került, a vicces műszerek pedig összetéveszthetetlenül minis külsőt kölcsönöznek a modellnek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva