Autó motor

2009.01.27. 06:15

Nappali fény: csak a szabvány szabályos

Az Európai Bizottság döntése értelmében 2011-től kötelező lesz az újonnan forgalomba helyezett személyautókon a nappali fény beszerelése. A kiegészítő világítás kevesebbet fogyaszt, mint a hagyományos égők, és kiválthatja a sok országban – köztük hazánkban is – kötelező nappali világítást.

Árvay

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] A nappali LED nem az utat világítja meg, hanem a láthatóságot javítja. FOTÓ: AUTO BILD MAGYARORSZÁG
[/caption]Néhány gyártó már most ezzel a rendszerrel dobja piacra autóit (Opel Insignia, Audi A4 és Q5), de a régebbi modellekre is fel lehet szerelni a LED-sort. Nem mindegy azonban, hogy mi hova és hogyan kerül fel a gépkocsira. A közlekedési tárca tájékoztatásából kiderül, hogy LED-sor csak akkor szerelhető fel a járműre, ha a terméken megtalálható a nappali menetlámpákra vonatkozó „jóváhagyási jel”. További feltétel, hogy a fényforrás színtelen (fehér) fényt bocsásson ki, ami a KRESZ-előírása is egyben. E kritériumok teljesítése esetén szabályos a felszerelés.

A lámpát – amelynek feladata nem az úttest megvilágítása, hanem a gépkocsi láthatóságának javítása – úgy kell rögzíteni, hogy az úttest szintjétől legalább 25 centiméterre, de maximum másfél méterre legyen. Az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától negyven centiméternél távolabb, az ellenkező oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei pedig egymáshoz hatvan centiméternél közelebb nem lehetnek.

A 2011 előtt forgalomba helyezett autóknál visszamenőleges beépítési kötelezettségről egyelőre nincs szó. Aki mégis úgy dönt, hogy felszereli a biztonságot javító lámpákat, ellenőrizze a terméken a jóváhagyási jel meglétét!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva