Autó motor

2009.01.05. 15:48

Tömítsen, ha beázik az autó!

Az ablakok melletti kárpiton megjelenő barna foltok a beázás első jelei. A hibát érdemes gyorsan elhárítani, mielőtt a szövet alatt elindul a rozsdásodás.

Árvay N. Tivadar

Dohos szag, folyamatos párásodás, ronda foltok a kárpiton, megmagyarázhatatlan rozsdafoltok. Csak néhány az árulkodó jelek közül. amelyek az autó beázására utalnak. A legtöbb nyáron, jó időben eltűnik, de az esős párás őszi napokkal, és a tél beköszöntével ismét sok bosszúságot okoznak. Ráadásul a hibás részt sem könnyű megtalálni, mert az a víz időnként láthatatlan helyeken tör utat magának. A kocsi beázhat az ablakkeretek mellett, a szélvédő gumiágyának illesztésénél, a lámpatestek körül, de néha a gyenge ajtótömítések a ludasak.

Utóbbi esetben a gyenge pont kiszűréséhez nem is elég egy ember. A szivárgás helyét nagynyomású mosóval (gőzborotvával) lehet behatárolni: a segítő kívülről lassan körbehalad a kereteken a vízsugárral, a bent ülő pedig figyeli, hogy hol jut a víz a gumitömítés alá. Ha megvan a rés, előbb a tömítőgumi állapotát kell ellenőrizni: a repedezett, szakadt anyagot cserélni kell, ha csak deformálódott, az ajtó enyhe hajlítása is segíthet.

Ehhez az ablakokat le kell húzni, az ajtót térddel ki kell támasztani, majd a keret felső szélét óvatosan befelé hajlítani. Az újraformált keret így jobban nekifeszül majd a tömítőszalagnak, s megszűnik a beázás is. Amennyiben új tömítésre van szükség, forduljon márkaszervizhez. A speciális profillal ellátott gumicsík ugyanis nem pótolható egy egyszerű ablaktömítő szalaggal.

A víz alulról is bejuthat a kaszniba. Az ajtó alsó élénél lévő gumit azonban lehet darabonként is cserélni. A hibás részt vágja ki, s bontóban beszerzett darabokkal pótolja a hiányt. Ez a módszer azonban csak az alsó részeken válhat be, ahol csak a felverődő vízpermet ellen kell védekezni.

Kényes pont a tetőablak
Jellegzetes beázási pont a tetőablak. A napsütésnek, fagynak kitett felületen gyorsabban öregszik a tömítés. A kirepedező, megkeményedő gumi mellett bejutó víz a tetőkárpit alá csurog, s barna foltot hagy maga után. A tetőkeret peremén megjelenő rozsda is ázásra utal. Ideiglenes megoldás, ha tömítőpasztát nyom a régi gumi alá, de tökéletes védelmet csak az új gumicsík beragasztása jelent. Ha a javítás túl bonyolult és költséges, a legegyszerűbb örökre beragasztani a tetőablakot.

Ha a csomagtartó is beázik
A raktér alján megálló víz, vagy a nedves csomagtartókárpit a fenéklemez rozsdásodására, illetve a lámpatestek rossz tömítésére figyelmeztet. Ha a kárpiton nyomon követhető a víz útja, a beázás helye is felderíthető, ellenkező esetben itt is marad a gőzborotvás próba. A lukas karosszéria javítását szakműhelyre kell bízni, a lámpatestek tömítése viszont házilag is cserélhető. Ehhez a vastag profilú, öntapadós szigetelő is megfelel, amelyet a barkácsáruházakban lehet beszerezni.

Küszöbök és keretek
Az ajtókeretek szélén körbefutó tömítéseket csak egyben érdemes kicserélni. A toldások mellett ugyanis beszivárog a víz, amely az ajtó üregeibe jutva rozsdásodást, illetve az ott futó kábelek áztatásával zárlatot okozhat. A cseréhez érdemes megvásárolni a gyári javítókészletet. A küszöbök vastag gumipaneljait viszont darabonként is megfoltozhatja. A szorosan egymáshoz illesztett darabok közé nyomjon rugalmas tömítőpasztát. A rögzítéshez rugalmas, vízálló ragasztót válasszon.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva