Autó motor

2009.01.04. 11:00

Új dízellel is harap a Mazda6

Nagyobb és korszerűbb, 2,2 literes dízelmotort kapott a Mazda6-os. Pedig már a kisebbel sem volt könnyű az úton maradni a tengerparti szerpentin kanyarjaiban.

Takács Zoltán

[caption id="" align="aligncenter" width="465"] A Mazda6-ról nehéz eldönteni, hogy családi szedán vagy inkább sportos limuzin-e. Menettulajdonságai alapján inkább az utóbbi, mérete viszont a tágas családi modellek közé emeli az autót. FOTÓK: MAZDAPRESS
[/caption]Egy éve mutatták be a frissített Mazda6-ost a Saint-Tropez-i naplementében a japánok, s most hasonló környezetben, a mallorcai tengerparton nyitottak új fejezetet egy 2,2 literes dízelmotorral. Az élmény hasonló volt, noha a kifutó 140 lóerős változattal felszerelt helyett a 185 lóerős kocsiban ülve tényleg más érzés bezuhanni a hegyvidéki utak kanyarjaiba.

[caption id="" align="alignleft" width="235"] Hátul is bőséges a fej- és a lábtér.
[/caption]Ezt már akkor megállapítottam, amikor kissé sportosan vezető kollégám figyelmét felhívtam arra, hogy az anyósülésen billegve nem annyira élvezetes beszédülni a következő hajtűkanyarba, mint a kormányba kapaszkodva. (Egy török újságíró valószínűleg nem szólt a társának, mert többen látni vélték, ahogy az ajtón kihajolva enyhített a gyomorbaján az egyik legszebb tengerparti kiállóban). Szóval minden tesztelő bizton állíthatta a nap végére, hogy 1800-tól 3000-es fordulatig egészen valószínűtlenül húz a Mazda6.

Az esti szállodai szeánszon a cég japán mérnöke aztán elárulta a titkot: az új motor alig hat kilogrammal lett nehezebb a korábbinál. Az újítások között a hajlított turbinalapátos, változó geometriájú turbót, a hűtött kompressziógyűrűket, a megnövelt befecskendezési nyomást és a tökéletesített befecskendező szelepeket sorolta. A motor csendes, vibrációmentes üzeméért a lánccal hajtott kiegyenlítő tengely a felelős. Tény, hogy akármilyen sportosan hajszoltam a Mazdát a vadregényes tájakon, az utastérben egy zümmögőkórus legfinomabb pisszenése sem veszett volna el.

A vezetési élményt fokozza a precíz kormány, a feszes futómű és a pontos fék, de ezek alapnak számítanak Mazdáéknál. Arról viszont hosszan tudnék vitatkozni, hogy vajon az új dízel középkategóriás családi autó vagy inkább az izgalmakra vágyó menedzsernemzedék öntudatra ébredésének legújabb eszköze-e. Jómagam utóbbira hajlok, őszintén bevallva, hogy inkább a volánnál ülve hajtanék munkába vele, mint az anyósülésen sasolva.

[caption id="" align="aligncenter" width="465"] Tökéletes kidolgozású a műszerfal.
[/caption]Pörczi Péter, a Mazda marketingvezetője elmondta: az új Mazda6 januártól kapható Magyarországon saját fejlesztésű, 2,2 literes motorral, háromféle teljesítménnyel (125, 163 és 185 lóerő). Ami az árakat illeti, a legkisebb motorral hat és fél millió forintra lőtték be az alapfelszereltségű modellt, a legcsekélyebb teljesítményű dízelmotor tehát a kifutó 140 lóerős, kétliteres árához hasonló összegért már a garázsunkba állítható. Jó hír, hogy a jövőben más Mazdák is megkapják a friss dízelt, így a hármasban és a CX7-ben is találkozhatunk majd a finom búgással a motortérben.

Kontroll a holtterekben

A japánok nemcsak a motortérben változtattak, hanem más újításokkal is előálltak. A hatosban bemutatott holttérfigyelő ugyan nem kuriózum, hiszen a Mazda más gyártókkal egy időben fejlesztette ki saját berendezését. A lökhárítóba épített radar a jármű mögötti teret pásztázza, és ha autót, motort vagy nagy sebességgel érkező mozgó tárgyat érzékel, villogó fénnyel jelzi a sofőrnek. Amikor a sávváltás megkezdéséhez már az irányjelzőt is bekapcsolta a sofőr, hangjelzéssel is figyelmeztet az okos rendszer.

Szédítő „zoom-zoom” tempó a szalonokban

Az új Mazda6-nak hála a modell eladásai egészen jól alakultak az európai és a hazai piacon is. Pörczi Péter marketingvezetőtől megtudtuk: idehaza 2008 októberéig 690 darab kelt el, aminek 68 százaléka dízelmotoros 6-os volt. A legnépszerűbb az ötajtós sportváltozat, amelyből több fogyott, mint a szedán- és sportkombi-kivitelekből együttesen. Idén az Európában tavaly eladott nyolcvanezres darabszám fölé szeretne menni a Mazda, amire a dízelérdekelt piacon – az eladott 6-osok 80 százaléka ilyen – a sokféle igényt kielégítő motorokkal komoly esélye van.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva