Autó motor

2009.02.01. 07:05

Használt egyterűek gyermekeseknek

Ha bővül a család a szedán helyett a kombi vagy az egyterű buszlimuzin lesz a jó vétel. Utóbbiak nemcsak tágas csomagtartójukkal, hanem teremnyi utasterükkel is kényeztetik a tulajdonosokat.

Árvay N. Tivadar

Néhány évtizede áhítattal néztük a lesötétített ablakú amerikai buszlimuzinokat, amelyek akkoriban a gazdag emberek kiváltságának tűntek. Ma már korántsem ez a helyzet. A nagy autógyárak gyorsan ráébredtek, hogy az egyterű járművekre Európa piacain is van igény, s sorra jelentek meg a felső-középkategóriás modellek alvázára épített családi buszlimuzinok. Az egyik – ma már klasszikusnak számító – modell az ezredforduló előtt jelent meg az Opelnél.

A Zafira a méreteit tekintve az alsó-középkategóriába sorolható, a magas felépítmény miatt azonban sikerült a bravúr: hét ülést építettek be az autóba. Összehasonlításunk másik két szereplője a Renault Scénic és a Citroën Xsara Picasso ezt nem nyújtja, jóllehet a Zafira két szükségfotelje hosszú távon csak kisebb gyermekeknek biztosít kényelmes utazást. Hét személlyel a csomagtartó is minimálisra csökken (150 liter) a német autóban. A padlóba csomagolt pótülések fölött viszont 600 literes a raktér, ráadásul a második üléssor csaknem húsz centivel előrecsúsztatható, ha a bőröndök nem férnek el. Variálhatóságból egyébként is ötös jár a Zafirának: még az anyósülés is előre buktatható, hogy a hosszú tárgyak szállítása ne okozzon gondot. Gondot még a teherbírás sem okozhat, hiszen az Opel 530 kilónyi súllyal tömhető ki.

A Renault sem ma kezdte az egyterűek gyártását, hiszen az Espace már 1984-ben borzolta a kedélyeket. Az „autó, amelyben élni lehet” – így reklámozták az azóta három generációt megélt modellt, amelyhez mára számos egyterű csatlakozott a francia gyártó kínálatában. Többek között a Mégane alapjaira épített Scénic, amely nemcsak szépségével, hanem gazdag felszereltségével is kitűnik a vetélytársak mezőnyéből. Noha a Renault megmaradt az ötüléses kivitelnél, ezért a helykínálatra nem lehet panaszkodni, az ülések kidolgozása nem tökéletes. A vezetőülés lapja például kissé rövid, ami hosszú távon fárasztó lehet. A beltér átrendezhetősége itt is lenyűgöző: a hátsó székek egyenként tologathatók, felhajthatók, s akár kivehetők.

Az első ülések hátlapjára pohártartóval kiegészített felhajtható tálcák kerültek, amelyek hosszabb úton remek rajzasztalok a kicsiknek. Hátul három gyerekülés is rögzíthető, a hely és a hárompontos biztonsági övek adottak. A Scénic viszonylag kicsi, 410 literes csomagtartóját százliternyi tárolórekesszel egészítették ki a műszerfalban, a középkonzol alján és más helyeken elrejtve. Az ülések ledöntése után azonban 1800 literesre bővül a raktér, amire még a csaknem 15 centiméterrel hosszabb Zafira sem képes. A tervezők figyelmessége, hogy a Scénic hátsó szélvédője az ajtótól függetlenül nyitható, ezért a kisebb tárgyak bepakolásához elég ezt felhajtani. A kétszínű műszerfal is barátságosabb, mint a kissé komor Opelben.

Játékos vonalakból a Citroënnek is jutott. Úgy tűnik a franciák kevésbé ragaszkodnak az egyenes vonalakhoz. A Xsara Picassón – amely a Xsara alaposan felpumpált egyterű változata – az ívek uralkodnak kívül, s belül egyaránt. A tojásforma kasztni nemcsak a fejeknek, és lábaknak, hanem a vállaknak is bőségesen enged teret. Az egyedi stílust tovább erősíti a középre épített műszerfal, jóllehet sokan kritizálják emiatt a Citroënt. Szerintük nem helyes, ha a sofőrnek félre kell fordítania a tekintetét, hogy megtudja mennyivel halad az autó. A hátul ülők viszont örülhetnek, hiszen minden információt láthatnak, és nekik jutott a hármasfogat legkényelmesebb második sora is. Mindenkinek jut fejtámla és hárompontos öv, sőt a középső ülést lehajtva könyöklő a két szélen utazónak. A csomagtartó alapból 550 literes, széles rakodónyílással, és sík oldalfalakkal. Az ülések lefektetése után pedig csaknem két köbméteres raktér alakítható ki.

Szerviztapasztalatok: megbízható hármasfogat

Az Opel Zafira csak megy, és megy. A korai daraboknál a hangos kormányszervó, a tömítések elfáradása és néhány érintkezési hiba okozott fejtörést a szervizeknek. A légkondicionáló rendszeres ellenőrzést igényel, és amolyan „opelbetegség” a kipufogógáz-visszavezetésért felelős szelep (EGR-szelep) meghibásodása, amely az alapjárat ingadozását vagy állandó lefulladást okoz. A Renault Scénic tulajdonosok sem töltenek sok időt a szervizben. Ez a modell a francia gyár egyik legmegbízhatóbb darabja. A gyenge pontja a kipufogórendszer: a magas felépítmény ellenére alacsony az autó hasmagassága, ezért könnyű a felakadni vele, s ilyenkor megsérülhet a kipufogókönyök, elrepedhet a kipufogócsonk. A Citroënnél az évjárattól is függ a megbízhatóság. A 2003. előtti modelleknél a futómű alkatrészeiben jelentkeztek gyakrabban hibák. A szilentek elfáradása miatt a teljes lengőkart kellett cserélni. A HDi motoros kiviteleknél az üzemanyag minőségére kell ügyelni, mert a gyengébb gázolaj a befecskendező rendszer hibáját okozhatja.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva