Autó motor

2009.02.16. 18:38

Hibára utal az egyenetlen gumikopás

A deformálódó abroncs balesetveszélyes, s drága mulatság, hiszen idővel csak a csere jelent megoldást. Noha az egyenetlen kopásának számtalan oka lehet, szinte valamennyi az autós hanyagságára utal.

Árvay

Ha a gumik közepe vagy a két széle kezd elvékonyodni, a levegőnyomással van probléma. A túl kemény abroncs „lábujjhegyen” gördül, a terhelés leginkább a közepén éri. A puha gumiknak pedig a pereme tapad jobban, a felni valósággal rápréseli a futófelület szélét az aszfaltra. A levegőnyomást havonta legalább egyszer ellenőrizni kell: egyrészt az abroncsok tartóssága miatt, másrészt mert a helytelen értékek mellett az autó menettulajdonságai is romlanak. Lapos gumikon hosszabb a fékút, könnyebben jelentkezik a felúszás (aquaplanning) jelensége, és már alacsony sebességnél is kisodródhat a kocsi a kanyarokban.

Az egyenetlen kopást, illetve a futófelület tenyérnyi deformációját a lengéscsillapítók hibája vagy a futómű rossz beállítása okozza. Utóbbi egy–két ezer forintért orvosolható, a beállítás fél óra alatt megvan. A lengéscsillapítók javítása ennél többe kerül, de még mindig olcsóbb, mint a gumigarnitúra cseréje.

Jelek és okok

Ha a gumi közepe kopik, túl sok levegő van az abroncsban.

A jobb illetve bal szél lemaródása a futómű helytelen beállítását jelzi.

Az egyenetlen kopás, a gumin található tenyérnyi dudorok a lengéscsillapító hibájára utalnak.

Az abroncs dübögő zaja szálszakadást jelez, vagy a barázdák közé szorult idegen test okozza.

A futófelületen keletkező repedéseket az abroncs elöregedése okozhatja.

Ha a kormány a futómű beállítása ellenére is elhúz valamerre, akkor az adott oldalon alacsonyabb a keréknyomás.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva