Autó motor

2009.02.15. 11:00

Lelkesítő ötletek bedobozolva

Friss, különleges, egyedi – a Kia Soul mindennek nevezhető, csak unalmas koppintásnak nem. Az újdonságot látva el kell ismerni: a dél-koreai autóipar egyre ütőképesebb.

Árvay N. Tivadar

Amerikában és Japánban már jó ideje divatosak a dobozforma kisautók, de az öreg kontinensen egyelőre nem sok fut belőlük. A Kia úgy döntött, hogy nem várja meg, amíg a versenytársak felocsúdnak, s piacra dobta az első Európának szánt dobozát, a Soult. A lélekmelegítőnek szánt kisautónak már a neve is csupa jóságra utal (soul = lélek), a végeredmény mégsem tökéletes. A Kia által kitűzött cél mégis jónak tűnik.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Friss, különleges, egyedi – a Kia Soul mindennek nevezhető
[/caption]

A külcsínnel nincs baj. Végre egy Kia, amelyet követve nem kell azon gondolkodnia az embernek, hogy Volvót lát, vagy Cee''d-et. A Soul teljesen egyedi, bár hosszabb ideig szemlélve, mintha az új Swift bakancsformája sejlene fel. Mégsem leszek ünneprontó: a kockakaszni tényleg sajátos, főleg hátulról, ahol a karakteres lámpatestek és a hatalmas csomagtérajtó uralkodik. A baj az utóbbi felnyitásakor kezdődik. A Soulból ugyanis kifelejtették a rakteret. A cekkereknek alaphelyzetben 330 liter jut, de az ülések ledöntése után sincs 671 liternél több hely. Ez bizony szűk, s így azt is nehéz tehát eldönteni, hogy hová sorolható az autó. A B-szegmensből minden méretével kilóg, a kompaktoknál viszont rövidebb. Ez persze jó hír lehet, hiszen a városi parkolás nem okoz gondot a 4,1 méteres járművel.

A városon kívül aztán újabb hiányosságra derül fény. A Kia kiszámítható ugyan, de kissé lusta. Orrában a Cee''d 1,6 literes, csendes és erős dízelmotorja duruzsol, amelyet 13 lóerővel toldottak meg, vesztére. Gyengesége mellett a kissé kulturálatlan járása a legbosszantóbb. Az azonos lökettérfogatú benzines csak csendességével varázsolja el az autóst, ám nyomatékban nem múlja felül a gázolajost.

Kárpótlást csak a Soul menettulajdonságai, és néhány ötletes megoldása ad. Az autó a magas felépítménye ellenére is stabilan tapad az úttestre a jól hangolt futóműnek köszönhetően. A kormánymű és a fékrendszer kifogástalan, a biztonságos autózásról pedig a szériatartozékként járó kitörésgátló elektronika (ESP) gondoskodik. Kérdés, hogy a 3,8 millió forintos induló ára elfogadhatóvá teszi-e az ötletkockát a hazai piacon.

Tolatókamera, vibráló hangfalak és dekormatricák

Mi a jobb, ha használható az autó, vagy ha meg van tömve különlegességekkel? Előbbiben nem tud semmi említésre méltót felmutatni a Kia, vicces, sőt futurisztikus elgondolásokból viszont jut bőven. Itt van rögtön a kétszázezer forintért kínált, tolatókamera, amelynek képe a belső visszapillantóba épített monitoron jelenik meg. Zseniális, de ekkora autóval talán nélküle is megy a parkolás. Úri huncutság a zene ritmusára vörösen villogó hangszóró is. Vezetés közben talán érdemesebb a környezet vörös fényeire koncentrálni. A Kenwood hifi- és navigációs rendszer tényleg mindent tud, de félmillióért illik is elkápráztatni a vásárlót. A leghaszontalanabbnak tűnő extra mégis a 150 ezer forintért rendelhető dekormatrica csomag. Akkor inkább jöjjön a metálfény, igaz az sincs ingyen. A látványos színekből százezer forintért lehet válogatni.

Árvay N. Tivadar Tolatókamera, vibráló hangfalak és dekormatricák Mi a jobb, ha használható az autó, vagy ha meg van tömve különlegességekkel? Előbbiben nem tud semmi említésre méltót felmutatni a Kia, vicces, sőt futurisztikus elgondolásokból viszont jut bőven. Itt van rögtön a kétszázezer forintért kínált, tolatókamera, amelynek képe a belső visszapillantóba épített monitoron jelenik meg. Zseniális, de ekkora autóval talán nélküle is megy a parkolás. Úri huncutság a zene ritmusára vörösen villogó hangszóró is. Vezetés közben talán érdemesebb a környezet vörös fényeire koncentrálni. A Kenwood hifi- és navigációs rendszer tényleg mindent tud, de félmillióért illik is elkápráztatni a vásárlót. A leghaszontalanabbnak tűnő extra mégis a 150 ezer forintért rendelhető dekormatrica csomag. Akkor inkább jöjjön a metálfény, igaz az sincs ingyen. A látványos színekből százezer forintért lehet válogatni. Friss, különleges, egyedi – a Kia Soul mindennek nevezhető Friss, különleges, egyedi – a Kia Soul mindennek nevezhető -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva