Család - Nevelés

2008.06.14. 06:37

A bukás nem a világvége

Nem minden diáknak kezdődik felhőtlenül a nyári szünet. Akire augusztusban pótvizsga vár, annak gyakorlással töltött délutánokra is számítania kell a vakáció alatt.

Wlcsek Anna

[caption id="" align="aligncenter" width="470"] Fontos a szigor, de annak az érzékeltetése is, hogy nem dől össze a világ egy évismétlés miatt
[/caption]A tanév végi bukás nem feltétlenül jelenti azt, hogy a diák csődöt mondott a tanulásban. Ilyenkor inkább azon kell elgondolkodnia a szülőknek, miért következett be a botlás. Hiszen a rossz jegyeknek már korábban is fel kellett volna tűnniük. Az esetek felénél a rossz teljesítmény hátterében diszlexia vagy más olvasási nehézség áll. Ez a probléma pedig nem oldódik meg szakszerű segítség nélkül. A gyereknek nemcsak az iskolában, hanem egész életében problémái lesznek az olvasással és a szövegértéssel.

Az elégtelen érdemjegy ezért önmagában kevés ahhoz, hogy határozott választ lehessen adni arra a kérdésre: mit kell ilyenkor tenni?
„Egy bukás sokféle lehet – mondja Pusztai Éva tanulásmódszertan tréner. – Fontos, hogy hány tantárgyból, miből és mikor javasolják a tanárok az évismétlést.” Három vagy több bukásnál eleve szóba sem jöhet a javítóvizsga, automatikusan évismétlésre kerül sor. De egy-egy tantárgy esetében is több kérdés merül fel.

„Elvileg nem is érhetné hidegzuhanyként a szülőt és a diákot az év végi egyes – mutat rá Pusztai Éva. – Az iskoláknak kötelessége legkésőbb május végéig értesíteni a szülőket a diák elégtelen teljesítményéről. Emellett, ha a szülő évközben is figyel a gyermekére, akkor tisztában van

Tanulásmódszertani kisokos

Mindig legyen írásbeli nyoma a tanulásnak

Napi (rendszeres) gyakorlásra van szükség

Határozzák meg előre a napi követelményt

A játék, és a szabadidő sem maradhat el

Esténként kérje számon a szülő a munkát

Ha mód van rá, fogadjanak magántanárt

a jegyeivel, a tanulmányi eredményességével, s tudnia kell, ha a diák problémákkal küzd. A szülők mégis meglepődnek általában, és a bukást szégyenként élik meg.”

A szakember tapasztalatai szerint a leggyakoribb, hogy a család ilyenkor teljesíthetetlen szabályok elé állítja a fekete bárányt. Például a nyári szünetben minden nap két óra tanulást írnak elő neki. Ezt nem csak ellenőrizni nehéz, de betartani is lehetetlen. A bukott diáknak is jár a pihenés. Elég ha 3–4 hét elteltével kezd készülni a pótvizsgára, napi gyakorlással. Nem szabad elfelejteni, hogy ha év közben beletört a diák bicskája egy tantárgyba, akkor nagy valószínűséggel nyáron sem lesz képes egyedül megbirkózni a feladattal. A sikeres pótvizsgához külső segítségre lesz szüksége. Egyes iskolák szerveznek felkészítő gyakorlatokat. Ahol erre nincs lehetőség, vagy a gyerek nem akar részt venni ezeken, érdemes korrepetitort keresni. A szülői felügyelet kevésbé hatékony, mert hajlamosak túlreagálni a hibákat. Ez vitákhoz vezet, s végül mindenki kudarcként éli meg a gyakorlást. Jobb, ha idegen tanár foglalkozik a gyermekkel.

„Fontos a szigor, de annak az érzékeltetése is, hogy nem dől össze a világ egy évismétlés miatt – figyelmeztet Pusztai Éva. – Nem tesz jót sem a szülő-gyerek viszonynak, sem a tanulásnak az állandó szidalmazás. Egy idő után a gyerekek megtanulják, mikor jön a szentbeszéd és egyszerűen kikapcsolják a füleiket. Legyen a szülő határozott, következetes, érzékeltesse a gyermekével hogy komoly bajba került, de még kimászhat belőle.”

Beszélgessenek a tanárral

„Azt ajánlom a szülőknek, hogy minél több információt gyűjtsenek be a tanároktól a gyerek bukásának okáról – mondja Pusztai Éva tanulásmódszertan tréner. – Fontos tudni, valójában miért kapott egyest. Nem mindegy, hogy azért büntették meg, mert sosem volt kész a leckéje, vagy feleléskor nem tudta a tananyagot, vagy mert önértékelési problémái miatt nem mer megszólalni az órákon. Minél konkrétabb a panaszlista, annál könnyebb a korrepetitornak megmondani, hogy mi a feladata. Az eltérő problémákat pedig máshogy kell orvosolni. A leckét nem író diáknak nagyobb ellenőrzés kell, míg a válaszolni nem merő gyermeknek a felelést, a nyilvános szereplést szükséges megszoknia.”

Napi (rendszeres) gyakorlásra van szükség

Határozzák meg előre a napi követelményt

A játék, és a szabadidő sem maradhat el

Esténként kérje számon a szülő a munkát

Ha mód van rá, fogadjanak magántanárt

Beszélgessenek a tanárral „Azt ajánlom a szülőknek, hogy minél több információt gyűjtsenek be a tanároktól a gyerek bukásának okáról – mondja Pusztai Éva tanulásmódszertan tréner. – Fontos tudni, valójában miért kapott egyest. Nem mindegy, hogy azért büntették meg, mert sosem volt kész a leckéje, vagy feleléskor nem tudta a tananyagot, vagy mert önértékelési problémái miatt nem mer megszólalni az órákon. Minél konkrétabb a panaszlista, annál könnyebb a korrepetitornak megmondani, hogy mi a feladata. Az eltérő problémákat pedig máshogy kell orvosolni. A leckét nem író diáknak nagyobb ellenőrzés kell, míg a válaszolni nem merő gyermeknek a felelést, a nyilvános szereplést szükséges megszoknia.” Fontos a szigor, de annak az érzékeltetése is, hogy nem dől össze a világ egy évismétlés miatt -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva