Család - Nevelés

2008.07.26. 06:09

Villámhárító a párok között

Az emberi kapcsolatok velejárója a konfliktus. Vannak olyan helyzetek, amikor egyik vagy mindkét fél segítségre szorul a problémás kapcsolatok megoldásában.

Wlcsek Anna

Rohanó világunkban egyre kevesebb idő jut egymásra. Ez a felgyorsult tempó konfliktusok forrásává is válhat, amely kikezdheti a legerősebb párkapcsolatokat és más emberi kapcsolatokat is. A családban, iskolában, munkahelyen, üzleti életben előforduló konfliktusokat nem mindenki képes egyedül kezelni. A mediáció, ez az ősi módszer gyors, olcsó és kevésbé fájdalmas megoldása ezeknek a problémáknak. A szó mediare eredeti jelentése is azt jelenti: középen állni, egyeztetni, békíteni.

„Tulajdonképpen amióta közösségben élünk, azóta ismert ez a funkció – mondja Kollárné Déri Krisztina mediátor. Minden korban szükség volt olyan személyekre, akik a közösségben elmérgesedett konfliktusok megoldásával segíteni tudtak. A mediáció alapötlete az az elképzelés, hogy az ellenséges kapcsolatok megoldásához harmadik semleges félt hívnak segítségül. Fontos, hogy a két fél vitájában egy olyan mediátor járjon közre, aki mindkét fél közös beleegyezésével, pártatlan személyként, a vitában nem érintve kezeli a helyzetet.”[caption id="" align="alignleft" width="470"] A mediátor a problémamegoldó folyamatban segít tisztázni a konfliktus okát, és megtalálni azt a megoldást, amely mindkét félnek megfelel
[/caption]

A mediátor a problémamegoldó folyamat keretében segít tisztázni a konfliktus természetét, és segít olyan megoldást találni, amely mind a két fél számára kielégítő. A szakember azon dolgozik, hogy a felek viselkedését, a vitában mutatott viselkedését megváltoztassa. Amikor bekövetkezett ez a váltás, a felek már készen állnak arra, hogy elfogadjanak olyan megoldásokat is, amelyeket korábban elutasítottak. Amikor két ember a mediációt veszi igénybe, mindkettejükben benne van a győzni akarás vágya. Ugyanígy a mediátor is a győzelemre, azaz ebben az esetben a megegyezésre törekszik. A mediációs folyamat egyik legfontosabb része a vita látható és rejtett okainak a felderítése. Ezek az okok lehetnek a sértődöttség, az irigység, a büszkeség, a féltékenység, a hiúság, az önbecsülés, és sok más rajtett hajtóerő, amik megakadályozzák a kompromisszumot. Gyakran előfordul, hogy a felek nem is ismerik fel azt, hogy a tényleges ellentéteket ezek a rejtett indítékok okozzák. Ilyenkor a mediátor kézben tartja a vitát, és veszekedés helyett két egyenrangú fél tárgyalásává alakítja. Így végül mindkét fél nyertesnek érzi magát.

„A tárgyalásokon mindig csak az aktuális problémák kerülnek megbeszélésre – folytatja Déri Krisztina. Azok jövőbeni megoldása a feladat. Múltbeli ügyekkel, a bűnös keresésével nem foglalkozunk. Az eljárás jelentősen megkönnyíti a hivatalos procedúrát egy válás során. Nem véletlen, hogy Angliában például húsz éve bírósági gyakorlat a házaspárok mediátorhoz irányítása a válás előtt. A mediációban mindenki magát képviseli, nincs szükség tanúkra, anyagilag megterhelő ügyvédekre és még költségesebb peres eljárásokra. A mediáció megkezdésekor a felek számára külön-külön kétórás konzultációt biztosítunk. A következő alkalommal a felek már együtt folytatják a megbeszélést, majd annak végén elkészítjük a mediációs szerződést. Ezt az egyezséget kötők aláírják, s a mediátor ellenjegyzi. Ezzel a szerződéssel adott esetben ha válásról van szó, a bíróságon már jóval gyorsabban és kulturáltabban elintézhető a házasság felbontása.”

Itthon is egyre keresettebb a módszer

Peres ügyeket helyettesítő, hivatásos mediátor csak az lehet, aki az Igazságügyi Minisztérium által bejegyzett, igazolvánnyal rendelkező, akkreditált igazságügyi mediátor tanúsítvánnyal rendelkezik. Ehhez megfelelő szakirányú végzettség és szakmai gyakorlat kell. Természetesen a szolgáltatás igénybe vételéért fizetni kell, de a mediátorok órabére rendszerint jóval alacsonyabb az ügyvédeknél. Déri Krisztina mediátor szerint ma már itthon is egyre elterjedtebb a módszer. „Elsősorban a gazdasági mediáció és a válással kapcsolatos közvetítő eljárásra van nagyobb igény” – mondja a szakember.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva