Család - Nevelés

2008.11.29. 05:13

Legyen öröm karácsonyra könyvet kapni

Amikor a Jézuska könyveket hoz karácsonyra, az azt sugallja a gyerekeknek, hogy ezek szép és értékes ajándékok.

Wlcsek Anna

[caption id="" align="alignleft" width="465"] Az olvasás tanításának legjobb útja, ha már az egészen kicsi babának is van műanyag könyvecskéje - FOTÓ: AS
[/caption]A legtöbb könyv minden évben karácsony előtt lel gazdára. Az ajándék azonban akkor az igazi, ha az, aki kapja, igazán örül neki. Könyvek esetében pedig ehhez az olvasást is szeretnie kell a megajándékozottnak. „Bár látszólag távolról közelítem meg a témát, a könyvek szeretete mégis a nyelv elsajátításával kezdődik – mondja Győri János, a Magyar Olvasástársaság elnöke. Amikor a gyerek az anyanyelvét tanulja, nem csak a szavak jelentését kell megismernie, hanem a társas kommunikáció szabályait is. Hogy milyen szabályai vannak annak, ha valaki beszél, a másik fél figyel rá, és hogyan társalognak egymással.

Természetesen ez nem vonható teljesen párhuzamba az olvasással, de annyiban igen, hogy a könyv és az olvasás között is ilyesféle viszony húzódik meg. A könyv nem azonos az olvasással, de a könyvek szeretete nélkül egy gyerekből nem válhat olvasó személy. Vagyis ahhoz, hogy egy gyerek olvasóvá váljon, először azokat az eszközöket kell barátságossá tenni számára, amelyek az olvasást biztosítják.”

Nem csak olvasni, beszélgetni is kell

A világ nemcsak a könyvekből elolvasottak által nyílik meg a gyermek képzelete számára, hanem az olvasás körüli beszélgetéseknek köszönhetően is. Amikor egy gyerekkel beszélni lehet arról, amit együtt olvastak vele vagy egyedül elolvasott, akkor is az olvasásra szoktatja őt. Az a gyerek, aki megtapasztalja a könyvek fölötti beszélgetések örömét, felnőttként maga is örömmel adja tovább saját környezetében az olvasás szeretetét. Magában az olvasásra szoktatásban nem is az a legfontosabb, hogy sokat olvasson egy gyerek, hanem hogy rendszeresen tegye azt. Ha az így kialakított olvasásnak van valamilyen rendje is – mindig a vacsora után, vagy az elalvás előtt, vagy vasárnap felkelés előtt az ágyban –, akkor ez sokat segíthet abban, hogy az olvasás önálló tevékenység rögzüljön.

Az olvasás tanításának legjobb útja, ha már az egészen kicsi babának is van műanyag könyvecskéje, amit a kezében tarthat, amikor éppen fürdetik, ha keménylapos könyvet nézegetnek vele, amikor éppen megpihen egy kicsit valami más tevékenységek közben, ölbe veszik őt s megmutatják neki az állatok képét a leporellójában. S minthogy a gyereknek fontos az a helyzet, amelyben az olvasás zajlik, ezzel a pozitív élménnyel automatikusan összekapcsolódik, hogy olvasás fontos tevékenység. Ezért is kerülnek már az önálló olvasást megelőzően nagy hátrányba azok a gyerekek, akik függetlenül a szüleik egyéb társadalmi helyzetétől könyvben és betűkben szegény környezetben nőnek fel.

„Nagy kérdés persze, hogy mit lehet tenni egy gyerek olvasóvá válásának érdekében, ha a szülők maguk sem olvasnak rendszeresen – folytatja Győri János. Ekkor olyan külső személyeket kell bevonni a gyerekek fejlesztésébe, akik mégis biztosítani tudják azt, hogy ezeknek a kicsiknek is jó barátjává váljanak a betűk. Ezekre jó megoldást jelentenek a nyilvános, ingyenes meseolvasó programok. Az olvasásra szoktatás nem könnyű, de könnyen akár a felnőtt számára is örömtelivé váló feladat lehet. Nem kell szégyellni: ami egy felnőttnek unalmas, azt nehéz egy gyerek számára érdekessé tenni. Ezért érdemes a kicsi életkorának megfelelő olyan szövegeket keresni, amelyek valamilyen oknál fogva érdekesek a felnőtt számára is.”

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva