2009.08.23. 09:22
Napközis legyen vagy sem?
Persze a kérdés a legtöbb esetben költői: a legtöbb szülő amúgy sem tud délben az iskolába érni. De ha mégis megteheted, vajon hogyan, mi alapján döntsön az ember?
Mit is jelent a napközi?
Optimális esetben a kisdiákok 4-5 tanórája után ebédelnek, majd megfelelő időjárás esetén az udvaron töltnek egy kis játékidőt. Iskolánként eltérően, de általában fél 3 körül elkezdenek tanulni, vagyis a házi feladatokat készítik el, nagyjából fél 4-4-ig. A gyerekek ezután az udvaron vagy az osztályteremben játszanak, de van olyan napközis tanár, aki kézműves foglalkozásokat vagy egyéb más, kreatív foglalkozásokat tart a tanulóidő után. A napközi ideje alatt a diákok az iskola által meghirdetett különórákat is szokták látogatni. A statisztika szerint az általános iskolák első osztályaiban a gyerekek 80-90%-a napközis tanuló.
Mi jó a gyereknek?
Balázs anyukája azt az elvet vallotta, hogy az első évben menj a gyerekért a suliban délben és tanulj vele otthon – így tudja a kicsi a legjobb alapokat kapni. Balázs azonban közbeszólt: „Azt hiszem már tél volt, amikor elmeséltem anyunak, hogy nagyon szeretnék néha ott maradni a napköziben a többiekkel, mert nagyon sokat játszanak, fociznak és szaladgálnak az udvaron. Tudom, hogy anyu jót akart, de csak Karcsi meg én nem voltunk napközisek… Nagyon hiányzott, hogy nem lehetek a többiekkel, de nem akartam mondani az anyukámnak. Egyszer megkértem, nem lehetne, hogy én is bent maradjak egy kicsit, aztán el is meséltem, hogy jó lenne, ha én is napközis lehetnék, mint többiek.“
A gyerektől is függ
Persze attól is függ, milyen típusú a kisgyerek. Ha önállóbb, ha szót fogad, ha jól tud koncentrálni, figyelme nem kalandozik, bátran hagyható a napköziben. Ha viszont nehezen figyel, önállótlan, sokszor elmélázik, néhány hónapig jobb, ha délutánonként vele tanul az ember. Persze ez is csak akkor ér valamit, ha otthon békés, tejesen nyugodt légkör fogadja és a szülők rá koncentrálnak.
A tanítótól is függ
Az sem mindegy, milyen a tanító, hisz ha nagyon jó pedagógus, meg tudja a figyelmét osztani, differenciálni is jól tud, akkor nagy baj nem lehet. Ezt meg csak a gyakorlatból lehet megtudni, úgyhogy érdemes egy esélyt adni… Figyelje, kérdezze a gyereket, jól érzi-e magát délutánonként és ha mesél a tanítóval töltött időről is, talán könnyebben tájékozódhat.
Az osztálytól is függ
Persze az osztály létszámától és összetételétől is függhet a döntés: ha sokan vannak és nem nagyon talál barátokra a gyermek, akkor talán egy kis próbálkozás után inkább tanuljanaki otthon, pláne, ha nem érzi jól magát. De ha az osztálylétszám nem magas, és jópajtásai is várják délután, érdemes a napközi mellett dönteni.
Ajánljuk még: