2019.02.08. 06:00
Kiderült, hogy lopkodják egyes iPhone alkalmazások a felhasználók adatait
A Glassbox nevezetű cég szorgalmasan figyeli megbízóinak, hogy merre koppintanak az adott applikációban, hová görgetnek és mit írnak bele.
Forrás: Shutterstock
Igazán pikáns fejlemény, hogy miközben az amerikai-kínai kereskedelmi háborúban a nagy kínai cégeket, köztük a Huawei-t biztonsági visszaélésekkel vádolják, a TechCrunch portál most arról számol be, hogy az iPhone-okon számos alkalmazás engedély nélkül gyűjtögeti az adatokat.
Amiről nem értesítik az iPhone telefonok tulajdonosait.
A TechCrunch számos népszerű szállodai, utazási cég, légitársaság, mobilszolgáltató, bank és más vállalat applikációjában lelte fel az úgynevezett Glassboxot.
Olyan méretes cégek alkalmazásairól van szó, mint az Air Canada, a Hollister, az Expedia, az Abercrombie & Fitch, a Hotels.com, a Singapore Airlines.
Mindent az ügyfélért
Az „üvegdoboz” Glassbox lehetővé teszi a fejlesztőknek, hogy az úgynevezett „session replay” technológia beágyazásával kövessék a felhasználók minden mozdulatát – természetesen csakis az ő érdekükben, hogy jobban ki tudják szolgálni őket.
A The App Analyst szakértő blogjában mutat rá, hogy az Air Canada légitársaság iPhone-alkalmazása begyűjtötte az útlevélszámokat és a hitelkártya-adatokat is, majd egy kis technikai hiba miatt véletlenül húszezer felhasználó profilját hozta nyilvánosságra.
A szakértő „nem lenne meglepve, ha a Glassbox szerverei érzékeny banki információkat és jelszavakat rögzítenének”.
Csak a „digitális élményt” javítják
A TechCrunch kérdéseire eddig összesen két cég válaszolt.
Az Abercrombie megerősítve a Glassbox létezését, közölte, hogy az „segíti a zökkenőmentes vásárlási élményt, lehetővé téve számunkra, hogy azonosítsuk és kezeljük azokat a problémákat, amelyekkel az ügyfelek találkozhatnak a digitális élményükben”.
Hasonlóképpen nyilatkozott az Air Canada is:
„Az Air Canada az ügyfél által szolgáltatott információkat arra használja, hogy támogassuk utazási igényeiket, és megoldhassuk az utazásaikat esetlegesen érintő problémákat.”
Mindenesetre sem a válaszadók, sem az Expedia, a Hotels.com és a többiek szabályzata, házirendje egyetlen sorban nem tesz említést a felhasználók képernyője rögzítésének gyakorlatáról.
Fontos frissítés:
Időközben az Apple szóvivője közölte, hogy a cég „szükség esetén haladéktalanul lépéseket tesz”. Ha adott időn belül nem oldják meg a fejlesztők a problémát, alkalmazásukat eltávolítják az App Store-ból.
Borítókép: Shutterstock