2008.06.28. 06:22
Meglepetések a szülőszobán
A szülés bizonyos szempontból egy speciális szeglete a kórházi szolgáltatások igénybevételének. Hiszen a kismamák előre megtervezhetik, kiválaszthatják, hogy hol és kinek a segítségével szeretnék világra hozni gyermeküket.
A hirtelen beindult fájások azonban váratlan helyzeteket teremthetnek, amikor a cselekmények eltérhetnek a korábban megbeszéltektől. Specialitása pedig abban rejlik, hogy ha a családot rossz élmény, vagy jogsérelem éri, az új jövevény okozta öröm miatt később könnyebben mondanak le a panasztétel lehetőségéről. Pedig a kismamákat ért negatív élmények akár a szoptatásra, a baba egészséges fejlődésére, vagy kettejük kapcsolatára is rossz hatással lehetnek.
A kellemetlenségek kivédése érdekében a kórházválasztás során érdemes megnézni az intézmény házirendjét. Ez az irat szabályozhatja az újszülöttgondozás rendjét, a gyermekek elhelyezését, a látogatási időt. Az intézményválasztás a házirend elfogadását is jelenti. A szülés előtt jó, ha a kismama kikéri azokat a nyomtatványmintákat, amiket majd alá kell írnia. A beleegyező nyilatkozatok alapos átolvasására több idő jut otthon, mint vajúdás közben. Később ellátás közben addig ne írjanak alá semmit, amíg a megfelelő tájékoztatást meg nem kapták.
Segít a betegjogi képviselő és a Felügyelet
Amennyiben a szülés közben, vagy a kórházban tartózkodás ideje alatt valaki mégis úgy érzi, hogy személyes jogai sérültek, az intézmény betegjogi képviselőjéhez, illetve az Egészségbiztosítási Felügyelethez (EBF) lehet fordulni. A betegjogi képviselők általában hetente egyszer tartanak fogadóórát a kórházakban. Mind az EBF-hez, mind a betegjogi képviselőhöz eljuttatott panaszlevelekben annak okát és az ellátással kapcsolatos minden iratot (vagy annak fénymásolatát) el kell küldeni. Mindkét szerv köteles minden bejelentést alaposan kivizsgálni.
W. A. Segít a betegjogi képviselő és a Felügyelet Amennyiben a szülés közben, vagy a kórházban tartózkodás ideje alatt valaki mégis úgy érzi, hogy személyes jogai sérültek, az intézmény betegjogi képviselőjéhez, illetve az Egészségbiztosítási Felügyelethez (EBF) lehet fordulni. A betegjogi képviselők általában hetente egyszer tartanak fogadóórát a kórházakban. Mind az EBF-hez, mind a betegjogi képviselőhöz eljuttatott panaszlevelekben annak okát és az ellátással kapcsolatos minden iratot (vagy annak fénymásolatát) el kell küldeni. Mindkét szerv köteles minden bejelentést alaposan kivizsgálni. -->