2008.11.07. 17:08
Többet dohányzunk, ha azt mondják, ne tegyük
A cigarettadobozokon található figyelmeztető feliratok rágyújtásra késztetik a dohányosokat
A cigarettadobozokon található figyelmeztető feliratok rágyújtásra késztetik a dohányosokat, a márkák és a vallás pedig sokkal hasonlóbb módon működnek, mint azt gondolnánk, a tudat alatti reklámozás létezik és működik – derült ki egy, a fogyasztók agyi reakcióit vizsgáló svéd-oxfordi kutatásból.
A Martin Lindstrom vezette vizsgálatból kiderült, a fogyasztói döntések 85 százaléka nem a tudatos területeken dől el. Amikor például a kutatásban résztvevőket arról kérdezték, működnek-e a cigarettadobozokon látható figyelmeztetések, tudatosan azt mondták, igen. A képeket felvillantva ugyanakkor az agy vágyakozásért felelős része lett aktív.
A dohányzásellenes kampányok is az eredeti szándékkal ellentétes hatást váltották ki. A kutató szerint a dohánycégek nagyon ügyesen játszanak ezzel, a kormányok pedig anélkül finanszíroznak nagy költségvetésű elrettentő kampányokat, hogy valaha vizsgálták volna, milyen üzeneteknek milyen hatása van.
A kutatás mindemellett azt is felderítette, hogyan lehet valaki rajongója egy márkának – ezért ugyanaz az agyterület felelős, mint az erős vallásos hitért, a hangok és illatok hatása pedig gyakran erősebb, mint a vizuális ingereké.