Feltámad a Moszkvics

2022.05.22. 13:55

Meglepő fordulatot hozott az autógyártásba a háború

Nem kizárt, hogy Moszkvában átmenetileg régebbi típusok gyártási terveit veszik elő.

Forrás: Fortepan

Fotó: Wein Sarolta

Nálunk is jól ismertek voltak szovjet, illetve később orosz gyártású személyautók, amelyek 1946-tól egészen 2001-ig készültek Moszkva városában, majd a csődbe ment és teljesen kifosztott üzemet a Renault csoport építette újjá. Most nagyot fordult a kocka, aminek talán csak évek múlva láthatjuk az eredményét, az ígéretek mindenesetre érdekesek – olvasható az Origo cikkében.

Az ukrán háború és a szankciók miatt a Renault jelképes (beszámolók szerint egy-egy rubeles) áron eladta oroszországi érdekeltségeit. Ezek két nagy részből álltak, egyfelől a Lada (VAZ) többségi tulajdonából, amelynek új gazdája a nagy múltú, állami autókutató és fejlesztő intézet, a NAMI lett, másrészt pedig a moszkvai Renault gyárból, ahol 1999-ben indult meg a termelés a Thalia/Symbol modellel, de később átemblémázott Daciák is készültek itt. A mai kínálat legdivatosabb tagja pedig az európai kivitellel nem megegyező Arkana SUV-kupé.

Ezt a 3800 főt foglalkoztató üzemet most Moszkva városa vette át, a város polgármestere, Szergej Szobnyanin pedig máris a nagy múltú Moszkvics márka feltámasztását ígérte.

Hozzátette, hogy a műszaki fejlesztésekben a KAMAZ lesz a partnere, amelynek mérnökei jó ideje dolgoznak személyautó-projekten (sőt, ez a cég az eredeti tervek szerint Magyarországra is tervezne K+F, illetve fejlesztési beruházást). Mint a Renault Roszija új vezetője, a korábban az önkormányzaton közlekedési ügyekkel foglalkozó Dmitrij Progyin is megerősítette, először egy benzinmotoros modell sorozatgyártásába kezdenének, később azonban átáll a Moszkvics az elektromos hajtásra.

Csakhogy az egyelőre prototípus szintén sem létező, KAMAZ-tervezésű autó kifejlesztése, illetve a moszkvai gyár felszerszámozása még hosszú éveket vehet igénybe.

Megoldás lehet addig, hogy a Renault-érából származó modelleket gyártják tovább Moszkvics márkanéven a gyárban hagyott gépeken, ám számos részegységük beszerezhetetlen a szankciók miatt. Helyben présüzem sincs a karosszériához, és a nyilvánosság előtt nem tisztázott a kérdés, hogy átadja-e egyáltalán a Renault a licenceket. Annyi biztos csak, hogy meghatározott feltételek teljesülésénél a francia márka 6 éven belül élhet egykori érdekeltsége visszavásárlási jogával.

Iparági források szerint egyáltalán nem kizárt, hogy Moszkvában átmenetileg régebbi típusok gyártási terveit veszik elő (a háborús helyzet és a nyugati alkatrészek hiánya miatt Oroszországban jelentősen lazítottak az új járművekre vonatkozó emissziós és biztonsági követelményeken), bár szinte elképzelhetetlen, hogy a nálunk Aleko néven ismert 2141/2142 modell koncepciójáig visszanyúljanak. Valószínűleg hosszabb rövidebb kényszerszünetre kell készülni, amit jelez, hogy a népszerű Renault Duster gyártását is átköltöztetik Moszkvából a sokkal nagyobb léptékű Togliatti-üzembe, tehát nem Moszkvics, hanem Lada néven él tovább. Teljesen új helyzetet teremthet viszont egy keleti, például kínai partner feltűnése.

Borítókép: Fortepan / Wein Sarolta

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva