Életmód

2009.06.03. 12:06

Miért dönt jobban egy nő?

Tényleg különböző módon döntenek a férfiak és a nők? Valóban intuitívabbak a nők? És egyáltalán: melyik nem hoz jobb döntéseket?

BAMA

Köztudott, hogy a nők érzelmek, a férfiak pedig észérvek alapján hozzák meg döntéseiket. Az  is köztudott, hogy valójában mindent a nők döntenek el – csupán a férfi-egó olyan, hogy muszáj a kirakatban lennie. És az is köztudott, hogy a nők impulzív vásárlók, ahogyan az is, hogy jobb pénzügyi döntéseket hoznak. De bizonyították mindezt valaha?

Hatodik érzék?

Kezdjük mindjárt a női megérzés elnevezésű klisével. Néhányan azt állítják, ez valójában csak a női agy gyakran irracionálisnak tűnő működését hivatott jobb fényben feltüntetni. Bár mára számos tanulmány bizonyította be, hogy az érzelmek – azaz a tudatalatti mérlegelések megnyilvánulása – igenis fontos szerepet töltenek be a döntéshozatalban, azért ez nem volt mindig ennyire nyilvánvaló. A régi időkben azt állítani, hogy valaki a megérzéseire hagyatkozik, egyenlő volt azzal, hogy hiányzik az ereje és az intelligenciája ahhoz, hogy racionális legyen.

„A nő visszafogottabb a megnyilvánulásaiban, pajkos, kevésbé egyszerű, impulzív és jobban érdekli az ifjak gondozása. Tény az, hogy a férfi természete pedig kerek, befejezett" - állította Arisztotelész.

Kant egyenesen odáig ment, hogy állítása szerint az a nő, amelyik „elhanyagolja veleszületett naivságát és a tudatosság terhét veszi magára” az élete alakításában, megszűnik önmaga lenni, és többet veszít, mint amennyit nyer. Természetesen bizonyítékokat nem szolgáltattak az állításaik alátámasztására, egyszerűen feltételezték, hogy így van, és kész.

Az egó, a nő és a tőzsde

Az ellenőrzött kísérletek viszont pont ennek ellenkezőjét bizonyították. Egy 2001-es tanulmányban 35000 háztartás kereskedelmi szokásait vizsgálták. Az eredmény dióhéjban annyi, hogy a férfiak nemcsak gyakrabban adtak-vettek dolgokat, mint a nők, de ráadásul mindezt a saját pénzügyi ítélőképességük biztos – ám hamis – tudatában tették. Amikor a vásárlások és eladások értékét vizsgálták, azt találták, hogy az egyedülálló férfiak kevésbé ésszerűen kereskedtek, mint a házas férfiak, és a házas férfiak kevésbé ésszerűen kereskedtek, mint az egyedülálló nők. Tehát minél nagyobb volt a női befolyás, annál ésszerűbbek voltak az adás-vételek. Nesze neked Arisztotelész.

Egyszerű, mint egy matekpélda

A Baylor College tudósai a női és a férfi agy működését vizsgálták egy úgynevezett bizalom-játék során. A játék szerint minden résztvevő kap egy névleges összeget, amit megtarthat vagy befektethet bizonyos szabályok szerint, de mindenképpen önös érdeke mindkét félnek, hogy megbízzanak egymásban, ha bármilyen pozitív eredményt szeretnének látni.

A kockázatok felmérése és a döntéshozatal során folyamatosan vizsgálták az agyműködést, ezzel próbálva a bizalom és a becsapás idegi gyökereit megtalálni. Sajnos arra egyik tudós sem gondol, hogy az agyműködés talán csak a következménye a gondolkodásnak, és nem fordítva, de minden estre érdekes látni, milyen reakciókat okoz ez a két nem esetében:
- Amikor a férfiak döntenek arról, mennyit bízzanak a másik félre, vagy mennyit fizessenek vissza, az agynak az a része aktív, amelyik a lehetséges jutalmat mérlegeli, és a számokkal dolgozik. A férfi agy egyszerűen elvégzi a matekot, döntést hoz, majd kikapcsol.
- A női agy ezzel szemben egészen másként működik.
Miután a nő eldönti, mennyit fizessen vissza, de még mielőtt megtudná, hogyan reagál erre a döntésre a partner, az agynak azon részei aktívak, amik a lehetséges jutalom mérlegelését, és az aggódás-hibafelismerés szabályozását végzik.

Vissza a gyökerekhez

Mily meglepő, megint csak azt találtuk, hogy a női ösztön szociálisra van programozva: törődik a többi emberrel és a másik reakcióival. Lehet, hogy ez összefüggésben van azzal a ténnyel, hogy a nő dolga gondoskodni az utódokról, és hogy ezt a túlélés érdekében ősidők óta a többi nővel összefogva teszi? Az iróniát félretéve, és messze bármilyen feminista elképzeléstől, pusztán a józan ész alapján: a nők azért tépelődnek sokat egy-egy döntésen, mert a következmények között nem csak számok vannak, hanem emberek és azok érzései. És a nők azért impulzív vásárlók, mert ott nem kell gondolkodni: ott csak számok vannak. A nő nem bonyolult, pusztán figyelembe vesz olyan tényezőket is, amit egy férfi nem. Ezért áll minden sikeres férfi mögött egy csodálatos nő – és ezen túlmenően egyetlen klisét sem lehet általános érvényűnek venni, amikor az elméről és a döntésekről van szó.

„Nálunk én vagyok a főnök. A feleségem csupán a döntéseket hozza.” Woody Allen

„Valójában a nők uralják a világot, csak még nem jöttek rá. Amikor majd rájönnek – mert rájönnek – akkor mindannyian nagy, nagy bajban leszünk” – Dr. Leon 

„Valójában a nők uralják a világot, csak még nem jöttek rá. Amikor majd rájönnek – mert rájönnek – akkor mindannyian nagy, nagy bajban leszünk” – Dr. Leon -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva