Ezotéria

2009.08.19. 14:00

Müller Péter: Mit mond?

Gyermekem született. Húsos szájú, pihés hajú angyal. Először csak bőgött, gőgicsélt, de ahogy nagyobb lett, rám nézett, és elkezdett magyarázni.

BAMA

"Dagar... aráz... autás..." És várakozóan bámult rám.
Kérdezett? Kért? Vagy csak közölni akart valamit?
- Mi van?
- Arás...
- Mit mondasz, picikém?
- Dagar... arás...
- Darázs?!...
- Dagás... autusz... arás.
Nem értem. Ő meg csak bólogat, hogy bizony, bizony.
És néz rám: "Érted már?"
Ekkor jött az, amit a mai napig nem felejtek el. Ránézek a feleségemre, aki háttal áll nekünk, és azt kérdem:
- Mit mond?!
És a feleségem hagymavágás közben hátraszól:
- Autóbusz-garázs... Azt akarja mondani neked, hogy "ott alszanak az autóbuszok".
Akinek gyereke van, tudja, hogy ma már ritkán kezdik a beszédet azzal, hogy "papa", "mama". A mai gyerekek rendszerint olyan átkozottul bonyolult szavakkal kezdik, hogy "gyújtáskapcsoló, kuplungtárcsa, grázerferibácsi, hardver".
Nem ez a baj. Az a baj, hogy nem értem!
A saját gyerekemet!
És a feleségem tolmácsol, mintha egy japán vagy norvég gyerekünk lenne.
- Mit mond?!
Az anyja tudja.
Én nem.
Nem értem a saját gyerekemet!
Ugyanez van az unokámmal is.
- Mit mond?! - kérdezem riadtan a menyemet.
És mivel anya, mosolyogva tolmácsolja. Nem értettem.
Esküszöm, hogy a gyerek nem mondott semmi értelmeset.
Halandzsázott. "A menyem találja ki az egészet!" - gondolom gyanakodva.
De nem.

A mamák értik a gyereküket - mi, férfiak, csak ritkán.
A mamák érzik, tudják, ismerik ennek a kis emberkének a nyelvét, járatosak a lelkükben - mi pedig alig tudjuk összerakni a nyálas kis szájukból kipattanó, buborékos betűket.
Nem tudunk gyerekül.
És ez még nem lenne baj.
Az a baj, hogy a lányom felnőtt. Komoly, érett nő lett belőle. Színésznő! Szakmabeli. Művész, mint én! Kolléga!
- de ha mond valamit, még mindig nem értem annyira, mint az anyja.
Ha meg akarom tudni, hogy mi van a lelkében, meg kell kérdeznem az anyját.
- Mit mond?
És akkor a feleségem elmagyarázza azt, amit én nem láttam, nem éreztem, vagy nem értettem. Vagyis hiába telt el sok évtized, még mindig az anyja ismeri jobban a gyerekét! Ő tudja a titkos gondolatait, ő tudja megfejteni a hallgatását, a mosolyát, a duzzogását, ajkának biggyesztését, vagy azokat a félmondatokat, melyeknek különös jelentése van.

És ezzel nem csak én vagyok így.
A legtöbb férfitársam így van.
Tisztelet a kivételnek.
Gyakran tapasztalom, hogy nekünk, férfiaknak, kellene egy tolmács.
Aki lefordítja nekünk, mi jár mások lelkében. Mik azok a titkos gondolatok, ki nem mondott érzések, meg nem fogalmazott félelmek, melyeket nem értünk.
Miről hallgatnak?
Nem tudjuk.
De sajnos a baj még ennél is nagyobb.
Én ugyanis nemcsak a gyerekemet, a feleségemet sem értem!
Nem tudom, miért hallgat, és miről hallgat. És ha mond valamit, nem értem néha, hogy mi van a szavai mögött.
Mire gondol, vajon?
Sajnos már nem él az anyósom. Így aztán nincs senki, akitől megkérdezhetném:
- Tessék mondani, mit mond a kedves lánya?!
Pedig de jó lenne! Egy angyal, aki megfejtené, mi jár a fejében. Mit érez, mi az, amit némán közölni akar? És mi az, amit el akar rejteni? Még önmaga elől is. Amiről ő sem tud, talán.

Hiába tanulunk meg beszélni. Mert először is nem tudjuk kimondani azt, ami a lelkünk mélyén él. Elhallgatjuk, vagy mást mondunk helyette. És ha nagy nehezen sikerül is végre kimondani: a másik nem érti meg.
A szavakat érti, persze. A mondatokat is.
Csak ami a szavak mögött rejlik, vagyis a lényeget, azt nem érti.
Csehov egy egész világot teremtett a színpadon ebből a "nem értjük egymást" -ból.
Három órán keresztül beszélnek, beszélnek, beszélnek.
De soha, senki, egyetlen egyszer sem mondja ki azt, amit valójában érez.
A dramaturgia úgy hívja ezt, hogy "szövegalatti".
Amit igazán akarnak, nem mondják ki.
Soha.
Az ott lappang a szöveg alatt.
Ott is marad. Szerelmes - és az időjárásról beszél. Szenved - és viccel. El akar menni - de marad. Apró, jelentéktelen kis dolgokról fecseg vagy filozofál, miközben az öngyilkosságra gondol. És főbe is lövi magát. De hogy erre készült, sosem mondta ki.
Lehet, hogy nem is gondolta komolyan. Ott volt a pisztoly a fiókjában... Mi lenne, ha most?... puff!... És megbánta, de már nem lehet visszacsinálni.
A "szövegalatti" az igazság világa, amelyről nem beszélünk, nem is tudunk, talán. És ez a lényeg! Mást teszünk, mint amit mondunk, mást mondunk, mint amit gondolunk, és mást érzünk, mint amit a józan eszünkkel tudunk... És hogy ezek a  lelki rétegek szétcsúsznak bennünk, mint egy vulkán fölött a talaj, arról fogalmunk sincs.
Ez nemcsak Csehovnál van így, hanem mindenhol. Magánéletben, sajtóban, tévében, politikában, társaságban.
Van a kimondott szöveg, amit a fülünkkel, hallunk és az eszünkkel értünk - és van a "szövegalatti", vagyis a lényeg, amit nem hallunk és nem értünk.
Vagy nem akarunk érteni!
Ilyen is van.
Hogy az ember lelki lustaságból, gyávaságból vagy érdekből nem óhajtja megérteni, amit a másik valóban üzen neki - inkább elhiszi a hazugságot.
Nézem a tévét, a nemzeti ünnepeink lelkes szónokait, a politológust, a szakértőt, a mindig mindent pontosan értő hírmagyarázókat, a "vidám" műsorban tele szájjal röhögő szerencsétlen színészt (ott a pisztoly a lelki fiókjában), a "Vigyázz, adásban vagy! után hirtelen megjelenő hazug mosolyt, a szemek vidám álcsillogtatását, hallom a "természetes" és "őszinte" hangokat, és hirtelen felbukkan bennem ifjú apaságom döbbenetes élménye, amikor odafordultam a feleségemhez, és azt kérdeztem:
- MIT MOND???!!
És ez a jobbik eset.
Mert itt még értem, és felfogom, hogy nem értek valakit. Hogy nem azt mondja, szegény, amit él.
A baj ott van, amikor ezt már természetesnek veszem.
Hogy ilyen az élet: hamiskártyázás. Hogy csakis a felszín van, önérdek, szerepjátszás, viselkedés, kölcsönös becsapás és önbecsapás.
Itt ugyanis az a nagy veszély fenyeget, hogy a lelkünk valósága felhozhatatlan mélységbe süllyed.
És élünk, és meghalunk - de már fogalmunk sincs, hogy miért.
Igen, egy élet telhet el úgy, hogy a lelkünk mélyvalósága meg sem szólal.
S ha véletlenül mégis - mert feltör, vagy gejzírként kirobban belőlünk valami igaz -, a másik nem hallja meg.
Ez az állapot az, amikor semmi közünk sincs egymáshoz.
Úgy hívják: szeretetlenség.

Müller Péter: Varázskő – Akármi történik, a kő megment téged...
Alexandra Kiadó >>>

Müller Péter nem "olvasóknak", hanem lelki társainak ír, akik tovább élik és szövik a gondolatait. Derűsen, bölcsen, élvezetesen mesél. Akik olvasták korábbi írásait, tudják, hogy mindegyik meséjében titkot rejt el. Olyan magot, mely fává növekedhet. Varázsszavakat tud, melyek élni segítenek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva