Ezotéria

2010.04.09. 09:52

Az önálló autó

A közelmúltban indult útjára az Európai Unió SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), azaz a „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért” elnevezésű új projektje. A kezdeményezés legfontosabb célkitűzése a hosszú utakon és autópályákon önállóan közlekedni képes autókhoz szükséges technológiák kifejlesztése és tesztelése.

astronet.hu

E technológiák képesek lehetnek a közlekedés gyorsítására, a sofőrök kényelmének növelésére, a balesetek számának csökkentésére, az üzemanyag-fogyasztás optimalizálására és a CO2-kibocsátás mérséklésére.

Képzeld el, milyen lesz, amikor reggel, miután elindultál otthonról, felhajtasz az autópályára, majd automatikusan besorolsz a többi autó közé, amelyek normál sebességgel, konvojszerűen
, mindössze néhány centiméterre egymástól haladnak. Pár perccel indulás után már el is engedheted a kormányt, és nyugodtan elolvashatod a reggeli újságot, telefonálhatsz, sőt akár TV-t is nézhetsz, miközben autód önállóan, biztonságosan és gazdaságosan eljuttat a célodhoz. Utópiának tűnik? Nem az, ha hiszünk azoknak a tudósoknak, akik szerint az ilyen típusú „közúti szerelvények” tíz éven belül valósággá válhatnak.

E technológiával felszerelt első tesztjárművek 2011-ben gördülnek majd fel a tesztpályákra. A járművek navigációs rendszerrel és egy, a vezető járművel kommunikáló adó-vevő egységgel lesznek ellátva. Mivel a rendszer az autókba van beépítve, a meglévő úthálózat mentén nem kell különleges infrastrukturális fejlesztéseket végrehajtani a rendszer használatához.

Az alapötlet szerint a rendszernek része lesz egy vezető autó, amely a megszokott módon közlekedik, és amelynek minden funkciója szabadon állítható. E járművet egy, az adott útszakaszt nagyon jól ismerő, tapasztalt sofőr vezeti majd. A vezető autó lehet például taxi, busz vagy teherautó. Minden egyes „közúti szerelvény” 6-8 járműből áll majd.



A céljához közeledő sofőr visszaveszi az irányítást a járműve felett, oldalirányba kiválik a konvojból, majd különállóan folytatja útját a célja felé. A konvojban maradt járművek zárják a létrejövő rést, és együtt folytatják tovább az útjukat.

Az ilyen „közúti szerelvények” nagy előnye, hogy a vezető jármű sofőrén kívül a többi vezető útközben, például munkába vagy hazafelé tartva, a vezetés helyett egyéb dolgait intézheti. A „közúti szerelvények” növelik a biztonságot és csökkentik a környezetszennyezést az egyedül közlekedő járművekhez képest alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásnak köszönhetően. Ennek oka, hogy a konvojban közlekedő járművek nagyon közel haladnak egymáshoz, ami csökkenti a légellenállást. Az energia-megtakarítás várhatóan 20 százalék körüli lesz, és az utak is jobban kihasználhatóvá válnak.

Forrás: Világgazdaság Online

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva