Hírek

2008.06.30. 06:01

Mind népszerűbb a kimért tej

Nőtt a tejet fogyasztó háztartások száma, de ritkábban kerül a termékből a bevásárlókocsikba – derül ki egy friss felmérésből. A fiatalok a „könnyű" tejre esküsznek, a szegényebbek az olcsóbb kimértet veszik. A tejtermelők közben tiltakozásra készülnek.

Németh Márk

Tízből több mint kilenc háztartás vásárol rendszeresen tejet – derül ki a GfK Hungária friss kutatásából. A piackutató társaság adatai szerint az idei év első három hónapjában a tejet vásárló háztartások aránya az egy évvel korábbi 89 százalékról 91 százalékra emelkedett. Ritkult viszont a vásárlások gyakorisága, azaz kevesebbszer kerül az egészséges italból a bevásárlókocsikba. Az idei első negyedévben átlagosan 13,2 alkalommal vásároltak tejet a családok. Ennek megfelelően összességében nem fogyott több tej az év első negyedében az egy évvel korábbihoz képest. A jelentős drágulás miatt azonban így is többet költöttünk tejre, mint a tavalyi év hasonló időszakában: az úgynevezett értékforgalom 24 százalékkal emelkedett egy év alatt.

Jellemző tendencia, hogy mind jobban fogynak az alacsonyabb (1,5 százaléknál kisebb) zsírtartamú tejek. Részesedésük már elérte a 35 százalékot, pedig két évvel ezelőtt még csak 29 százalék volt. Térnyerésük azonban az idei év első három hónapjában kicsit megtorpant. A „könnyű" tej vásárlói között az átlagosnál nagyobb arányt képviselnek a fiatalabb fogyasztók.

Ugyancsak jól fogy a 2,9 százaléknál magasabb zsírtartalmú tej. A gyakorlatilag a kimért tejeket takaró kategória aránya a fogyasztáson belül jelentősen emelkedett az elmúlt években. Sikerét olcsóságának köszönheti a kimért tej: továbbra is ehhez a termékcsoporthoz lehet a legolcsóbban hozzájutni. Idén március–áprilisban literenként 144 forintért lehetett kimért tejet vásárolni, míg ugyanebben időszakban a tejpiaci átlagár 175 forint volt literenként. A kategóriát leginkább az alacsonyabb jövedelmű, 50 év feletti fogyasztók vásárolják. A normál – 1,6-2,8 százalékos zsírtartalmú – tejek részaránya mindeközben fokozatosan visszaesett az elmúlt években. Míg 2005 első három hónapjában a normál tej részaránya az összfogyasztásból 62 százalék volt, immáron alig negyven százalék.

Magyar tejet az áruházakba!

Visszaszorítanák az olcsó importot és megállítanák a felvásárlási ár csökkenését a magyar tejtermelő gazdák, erről kezdtek tárgyalni a meghatározó áruházláncokkal. Amennyiben ezek nem vezetnek eredményre, tiltakozó akciókat kezdeményeznek a tejtermelők az áruházak előtt – jelentette be a Tej Terméktanács. A januári 95 forint körüli csúcs óta folyamatosan csökken a tej felvásárlási átlagára Magyarországon. Májusban az ár megközelítette a tejtermelők számára kritikusnak számító 80 forintos szintet, az áruházakban egyre több a rendkívül olcsó külföldi tejtermék. A terméktanács szerint ez a két folyamat veszélybe sodorhatja az egész magyar tejágazatot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva