2008.07.23. 14:29
A műszaki cikk a legkelendőbb áruféleség a világhálón
Műszaki cikkeket, CD-t és DVD-t, ruhaneműt, valamint mozi-, repülő- és színházjegyet vásárolnak a leginkább a magyarok a világhálón – derül ki egy friss kutatásból.
A piacelemzéssel foglalkozó KutatóCentrum és a HVG Press kiadócég együttműködésében készült felmérés szerint a nyugati trendekkel ellentétben hazánkban ugyanakkor egyelőre nem elterjedt a nem élelmiszer jellegű napi fogyasztási cikkek, mint a dohány, a tisztálkodási és tisztítószerek, a különféle vegyi áruk beszerzése az interneten.
Mind több hazánkfia vásárol egyébként a világhálón, és további növekedés várható. Ugyanakkor továbbra is sokan ellenzik az online vásárlást, a többség azért, mert nem tudja a kezébe venni a kiszemelt terméket. Az internetes vásárlás ellenzőinek a háromnegyede ezt hozta fel a legfőbb ellenérvként. A kutatásban részt vevők még a nehézkes reklamációt és a személyes kapcsolat hiányát emelték ki. Meglepően kevesen említették viszont a biztonság hiányát, ami pedig korábban a legfőbb gátja volt az online bevásárlás terjedésének.
Az online beszerzés növekvő népszerűsége egyelőre nem segítette az internetes fizetés terjedését: a világhálón vásárlók 87 százaléka az utólagos, fizetést támogatja, és – hasonlóan a hagyományos bevásárlókhoz – jellemzően készpénzben egyenlítik ki a számlát. Bankkártyát a tranzakciók egynegyedénél vettek igénybe, jellemzően azokban az esetekben, mikor előre kellett fizetni – ez a megrendelések egyharmadát érintette.
A netezők nem bíznak a tévében
Csökken a televíziók hírszolgáltató szerepe – derül ki egy friss kutatásból. Az Index internetes hírportál és a Forsense kutatócég közös felmérése szerint a hazai felnőtt lakosságnak ma már csak a 65 százaléka tájékozódik a tévékből; pár éve még 80 százalék felett volt az arány. Eközben mind népszerűbb az internet, mint hírforrás, az emberek 30 százaléka tájékozódik a világhálóról. Néhány évvel ezelőtt a világhálónak még egyáltalán nem volt hírszolgáltató szerepe.