Hírek

2008.07.09. 19:04

Elemi kötelesség a gyártóknak

Évente több ezer tonna veszélyes hulladék keletkezik elhasznált elemekből és akkumulátorokból. Az új rendelet jövőre már nem csak a gyártót, hanem a kereskedőt is kötelezi majd a visszavételükre.

Éber Sándor

A gyártóra terheli az elemek és akkumulátorok visszavételi kötelezettségét a kormány szeptember 26-án hatályba lépő, az uniós jogszabályokhoz alakított rendelete. A visszavételért a gyártó nem követelhet ellenszolgáltatást, de ösztönzésésül díjat fizethet.
A gyártó kezeli a hulladékot, és a fogyasztókat évente kétszer kell tájékoztatnia. A kereskedőnek egyelőre csak akkor kell visszavennie az elemeket és az akkumulátorokat, ha erről szerződése van a gyártóval. Az átvételt azonban nem kötheti új termék vásárlásához. 2009. július elsejétől már a kereskedő is köteles lesz visszavenni ezeket az anyagokat.

[caption id="" align="aligncenter" width="400"] Évente több ezer tonna veszélyes hulladék keletkezik elhasznált elemekből és akkumulátorokból. Az új rendelet jövőre már nem csak a gyártót, hanem a kereskedőt is kötelezi majd a visszavételükre.
[/caption]

„Az országban 12 ezer gyűjtőládát helyeztünk el az elemek és a hordozható akkumulátorok gyűjtésére” – mondta lapunknak az újrahasznosító Re''lem Kht. ügyvezető igazgatója, Cserépy Zoltán. Ezeket a veszélyes hulladékokat így az ország településeinek 93 százalékán leadhatják a fogyasztók, mely évente kétezer tonnát tesz ki. A gyűjtés a hipermarketekben és az iskolákban, sőt, újabban az óvodákban a leghatékonyabb. Volt olyan iskola, mely 4 tonna elemet gyűjtött össze. „Míg az ólomtartalmú, nagy méretű akkumulátoroktól mindenki igyekszik megszabadulni, a kicsiny elemeket hamar a szemetesbe dobják, nem gyűjtik össze, pedig a törvény szerint ez tilos” – mondta Cserépy Zoltán. Magyarországon a megvásárolt elemek 13-15 százaléka kerül a gyűjtőládákba, Svájcban ez az arány 61 százalék.

„A visszahozott elemek mennyisége évről évre növekszik, de még mindig jóval alatta marad az áruházunkban ebből a termékcsoportból értékesített mennyiségnek” – mondta lapunknak Alm Attila, a magyarországi Electro World Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Ez azonban abból is következhet, hogy a vásárlók más gyűjtőhelyekre viszik vissza a hulladékot. A cég a gyűjtőládáiban összegyűjtött hulladék elszállítására és további kezelésére egy ilyen feladatokra szakosodott és a környezetvédelmi hatóságok által erre feljogosított céggel kötött szerződést.

„Az ólomtartalmú akkumulátorok – melyeket például az autókban használnak – majdnem 100 százalékát visszagyűjtik, évente mintegy 18-20 ezer tonnát” – mondta lapunknak Schmidtka Gábor, a HungAkku Kht. kereskedelmi igazgatója. A hazai akkumulátorhulladékot külföldi ólomkohókban – Ausztria, Bulgária, Csehország, Szlovénia – dolgozzák fel. A visszagyűjtés a száz százalékot is meghaladhatja az illegális hulladékkereskedelem, illetve a korábban gyártott fennmaradó akkumulátorok miatt. A hivatalos begyőjtűpartnerek pénzt kapnak az akkumulátorokért, ezért sokfelé lopják. Az unióban e veszélyes hulladékból évente 1,2 millió tonna keletkezik.

„Ma már a hulladékká vált gépjárműindító akkumulátorok nagy része visszakerül a gyártókhoz” – mondta lapunknak a jászberényi Jász-Plasztik Kft. gyártó cég belföldi értékesítési vezetője. Kovács Attila arra emlékeztetett, hogy tíz éve még sokan háztartási szemétként kezelték ezt a veszélyes hulladékot, s jóval kevesebbet sikerült újrahasznosítani.
Az akkumulátorcserét ma már sok esetben a szakemberekre bízzák az autótulajdonosok, így a szerkezet az értékesítő helyeken marad. A gyártók ezen szervízekben rakta ki speciális gyűjtőedényeit, a cég évente 2500-3000 tonna akkumulátort gyűjt össze itt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva