Hírek

2008.07.14. 18:01

Négy megye külön akciózott

A vasutas szakszervezet szerint sikeres volt a hétfői sztrájk, mert megbénították a közlekedést. A MÁV viszont úgy látja, kifulladóban vannak az akciók. Ezentúl mindig más megyében fognak akciózni.

Vég Márton

Fennakadások, bosszúságok, félreértések jellemezték több helyen a vasúti közlekedést a sztrájk miatt. Ám nem sokkal azután, hogy kiderült, a dolgozók 98 százaléka nem is sztrájkol, néhány megye kivételével délelőtt 11 órakor felfüggesztette a hétfőn nulla órakor megkezdett, határozatlan idejűnek beharangozott munkabeszüntetést a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ).

Kelet-Magyarországon azonban spontán akcióba akartak kezdeni: Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Jász-Nagykun-Szolnok és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a vasutasok folytatták a munkabeszüntetést, mert ott a dolgozók állítólag „lendületben voltak”. Ez a későbbi úgynevezett gördülő sztrájkok főpróbája volt. Ez azt jelenti, hogy 3-4 megyében elkezdik, majd néhány nap múlva másik 3-4 megyében folytatják a munkabeszüntetést. Ilyenre pedig eddig még nem volt példa. Ennek dacára délután egy órakor már mindenütt leállította a sztrájkot a VDSZSZ.

„Sikeres, de eredménytelen volt a vasutassztrájk. A MÁV vezetőivel folytatott tárgyalások kudarccal zárultak. Ennek következtében úgy döntöttünk, nincs értelme a sztrájkot tovább fenntartani” – értékelt Gaskó István. A VDSZSZ elnöke szerint a sztrájk támogatottsága rendkívül erősnek bizonyult, hiszen azokon a vonalakon, ahol a vonatmozgás szabályozása zajlik, meg tudták bénítani a tevékenységet. „Ahol pedig közlekedtek a szerelvények, ott kaotikus helyzet állt elő, mivel nem lehetett tudni, mikor indul és érkezik a vonat, hol áll meg, illetve hol teszik azt félre” – beszélt sikereikről Gaskó. Ezzel együtt kijelentette, hogy nagyon sajnálják a történteket.

„A távolsági és nemzetközi járatoknál valószínűleg kedd reggel üzemkezdetre áll csak helyre a teljes forgalom” – mondta Sigulinszki Tibor. A MÁV Zrt. szóvivője hozzátette: a vasúttársaság a munkabeszüntetés felfüggesztését annak tudja be, hogy kifulladni látszik a sztrájk. Hiszen adataik szerint a forgalom területén az éjszakai műszakban 1683 vasutas közül 1648 fő dolgozott. A nappali műszak ennél is kedvezőbb: 2549 forgalomirányításban részt vevő munkatárs közül 2502 fő vette fel a munkát, így 98 százalékuk döntött a munka mellett. Így a vonatok 65 százaléka közlekedett.

Nem fogynak a követelések

Ma megint tárgyalnak a felek: a vasúttársaság kitart amellett, hogy a szakszervezeti követelések irreálisak, nem teljesíthetők. Így felesleges sztrájkba hívni a vasutasokat. A munkavállalók eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés, a cargó privatizációs bevételből 250 ezer forint kifizetése volt. Ez kiegészült azzal, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, s a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel ellensúlyozza a vártnál magasabb inflációt. A VDSZSZ február elsején kezdett határozatlan idejű sztrájkba, amelyet többször is felfüggesztett és jelenleg is tart.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva