2008.08.01. 14:00
A fogyasztóvédők szerint visszaél a vasúttársaság az erőfölényével
Nem könnyű kártérítést kisajtolni a MÁV-Start-tól az esetleges késések miatt. A cég szerződési feltételei ugyanis minimálisra csökkentik az utasok kártérítési lehetőségeit.
Utas legyen a talpán, aki egy esetleges vonatkésés után kártérítési igénnyel akar élni. A Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet (FJSZ) szerint ugyanis a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. olyan általános szerződési feltételeket alkalmaz, amelyek a vonatok késése vagy kimaradása esetén minimálisra csökkentik az utasok kártérítési lehetőségeit. Erre hivatkozva az FJSZ közérdekű keresetet nyújtott be a MÁV-Start ellen.
A fogyasztóvédelmi szervezet szerint akadályozó előírás például az, hogy az InterCity és más helyjegyköteles vonat késése miatt a helyjegy visszaváltását a megérkezést követő nap végéig – tehát másnap éjfélig – van csak mód kérni. Ez azért etikátlan a fogyasztóvédők szerint, mert ha az utas eleve késésben van, akkor nem lehet arra kényszeríteni, hogy a leszállás után azonnal sorba álljon jegyvisszaváltásért.Az FJSZ ugyancsak felháborítónak tartja azt, hogy a hely- és pótjegyet késés miatt visszaváltó utas a pénzét a vasútállomás pénztárában csak akkor kapja vissza, ha lemond a kártérítési igényéről. Eszerint a pórul járt utas csak a vonatjegy árát kaphatja vissza, a késésekből eredő esetleges pénzügyi kárait – például ha valaki a vonat késése miatt mulaszt el egy fontos üzleti tárgyalást vagy épp egy színházi előadást – viszont nem fizeti ki a cég.
Ezen túlmenően a késés tényét minden utasnak igazoltatnia kell annak az állomásnak az ügyeletesével, ahova a vonat érkezik, ami a fogyasztóvédők szerint teljesen életszerűtlen egy több száz utassal közlekedő járatnál.
Veszteséges a Gyermekvasút
Évente 300 millió forintot emészt fel a MÁV büdzséjéből a kisvasút üzemeltetése – derül ki a legfrissebb adatokból. Az idén hatvan éves Gyermekvasút költségeit mind inkább a menetjegyek árából próbálják fedezni. A teljes önellátáshoz azonban a jelenlegi 450 forintos átlagárral számolva évente közel 700 ezer utasra lenne szükség.
MÁV -->