Hírek

2008.08.15. 19:01

A közlekedés veszélyes üzem

A héten a megszokottnál is több halálos áldozattal járó baleset történt a közutakon. A szakemberek egybehangzóan állítják: az oktatás átalakítására van szükség.

Boda Veronika

A másodperc tört része alatt kialakulhat olyan közlekedési helyzet, mely eredményeként hatalmas anyagi kár, illetve személyi sérülés történhet. Hétfőn éjszaka Szabó Imre környezetvédelmi miniszter 15 éves fia és barátnője vesztette életét egy felesleges száguldozás miatt. Szerdán kora reggel Kecskeméten a 14-es busz ittas vezetője elgázolt egy motorost. Csütörtökön egy autós a vasúti sínekre hajtott, ott ahol nem is volt átkelő. A vonat pedig jött, az autó mind az öt utasa a helyszínén életét vesztette.

Kondorosi Ferenc, az Új Rend kormánybiztosa lapunk kérdésre elmondta, az említett esetek ellenére elmúlt évek közúti szigorításai – mint az objektív felelősség, a zéró tolerancia, a pontrendszer átalakítása, vagy a súlyosabb helyszíni bírságok bevezetése – láthatóan meghozták az eredményt. „Az intézkedések hatása a baleseti statisztikákban is tetten érhető. Mintegy harminc százalékkal csökkent a halálos közúti balesetek száma, az ittas vezetés miatt bekövetkezett balesetek száma pedig 27 százalékkal lett kevesebb” – mondta. Véleménye szerint azonban a friss jogosítvánnyal rendelkező autóvezetők nincsenek felkészülve a közúti forgalom teremtette váratlan helyzetekre, erre ugyanis a jelenlegi oktatás nem elég. „Százezer kilométerig egy sofőr semmit sem tud a vezetésről” – hangsúlyozta.

Pausz Ferenc, vezetéstechnikai szakértő elmondta, a friss jogosítvánnyal rendelkező vezetőkre ugyan vonatkoznak bizonyos szabályok, de igazából ezek közül egyik sem ér semmit. Ezért a megoldást ő is az oktatási rendszer átszervezésében látja. „Kötelező gyakorlatként bevezetném a vezetéstechnikai tréninget, ahol a vezetők megismerhetik hogyan viselkedik az autó szélsőséges körülmények között” – mondta. A szakértő az elméleti oktatásban óraszám szigorítást javasol, és az életkort is megemelné, amelytől megszerezhető lenne a vezetői engedély. Továbbá elmondta, mindenkinek kötelezővé tenné a pályaalkalmassági vizsgálatot, amely nem a vezetői képességeket, hanem a magatartást, a pszichés tényezőket vizsgálja.

Mit szól hozzá?

Bencze József, országos rendőrfőkapitány:

Szomorú, amikor fiatal emberek néhány óra vezetési tapasztalat után halálos balesetet szenvednek. Ezekből az esetekből a megfelelő szerveknek általános következtetéseket kell levonni: például, hogy sokkal több gyakorlati órára van szükség a jogosítvány megszerzéséhez.

Kondorosi Ferenc, kormánybiztos:

Gondolkozunk rajta, hogy a jogosítvány megszerzéséhez kötelezővé tegyünk egyfajta pszichológiai alkalmassági vizsgálatot is. De nem lehet sokáig szigorítani a jogszabályokat, inkább a felelősségtudat, a felelős magatartás kialakítására van szükség. Akár ez is beépülhetne az oktatásba.

Bővülhet a közterület-felügyelők jogköre

A jövőben akár a közterület felügyelők el is szállíttathatják a forgalmat akadályozó járműveket, ha a parlament elfogadja a kormány pénteken ismertetett programját. A koncepció továbbá lehetővé tenné, hogy a közterület-felügyeletek olyan térfigyelő-rendszereket működtessenek, amelyek megfigyelést és egyben adatrögzítést is végeznek. Lehetővé válna az is, hogy a felügyelők a közlekedést veszélyeztető, vagy akadályozó helyzetekben is fellépjenek. A felügyelők a tervek szerint eltávolíthatnák azokat az autókat is, amelyek a mozgáskorlátozottak számára fenntartott helyen parkolnak. Az elszállításról pedig az üzembentartót és a rendőrséget is értesíteni kellene.

Szomorú, amikor fiatal emberek néhány óra vezetési tapasztalat után halálos balesetet szenvednek. Ezekből az esetekből a megfelelő szerveknek általános következtetéseket kell levonni: például, hogy sokkal több gyakorlati órára van szükség a jogosítvány megszerzéséhez.

Kondorosi Ferenc, kormánybiztos:

Gondolkozunk rajta, hogy a jogosítvány megszerzéséhez kötelezővé tegyünk egyfajta pszichológiai alkalmassági vizsgálatot is. De nem lehet sokáig szigorítani a jogszabályokat, inkább a felelősségtudat, a felelős magatartás kialakítására van szükség. Akár ez is beépülhetne az oktatásba. Bővülhet a közterület-felügyelők jogköre A jövőben akár a közterület felügyelők el is szállíttathatják a forgalmat akadályozó járműveket, ha a parlament elfogadja a kormány pénteken ismertetett programját. A koncepció továbbá lehetővé tenné, hogy a közterület-felügyeletek olyan térfigyelő-rendszereket működtessenek, amelyek megfigyelést és egyben adatrögzítést is végeznek. Lehetővé válna az is, hogy a felügyelők a közlekedést veszélyeztető, vagy akadályozó helyzetekben is fellépjenek. A felügyelők a tervek szerint eltávolíthatnák azokat az autókat is, amelyek a mozgáskorlátozottak számára fenntartott helyen parkolnak. Az elszállításról pedig az üzembentartót és a rendőrséget is értesíteni kellene. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva