Hírek

2008.08.03. 05:51

Opera: élő kapcsolás a plázamozikba

A teljes magyar lakosság csupán hét százaléka jár operaelőadásra, ennek a kevés embernek is csupán 30 százaléka ötven éven aluli, ezért új területeken kíván közönséget toborozni a Magyar Állami Operaház.

M. G.

Mihályi Endre, az Operaház kommunikációs igazgatója nem is titkolja: az operalátogatók következő generációjának a megteremtése a cél. 2009 őszétől New York-i Metropolitan Opera mintájára a premiereket például élőben közvetítik majd, hogy az előadásokat minden nagyobb városban és moziban megtekinthessék az emberek. Mihályi Endre elmondta: a cél a minél szélesebb közönség elérése, ezért nem az artmozihálózatot, hanem a plázák vetítőtermeit szeretnék bevonni a projektbe. „Jól járnak a mozit üzemeltetők is, hiszen így talán azok a vidéki operabarátok is jegyet váltanak, akik amúgy csak nagy ritkán mennek ezekbe a mozikba.”

„Az interneten is megtekinthetővé tesszük az előadásokat, bár ez esetben jelentősen romlik majd a kép és a hang minősége, ami egy opera esetében nagy hátrány” – tette hozzá Mihályi, aki szerint a fiatalokat azokon a csatornákon lehet leginkább elérni, amelyeket leggyakrabban használnak. Ezért webkamerákat helyeznének el a nézőtéren, a színpadon és a színpad mögött, hogy aki bekapcsolódik az előadásba, kedvére kapcsolgathasson, láthassa például, kik vannak jelen a nézőtéren, mi történik a színpadon vagy éppen a kulisszák mögött.

Tervekben nincs hiány: az igazgató elmondta, ha sikerül, például meghonosítják a londoni Covent Gardenben nagy sikerrel futó programot, az úgynevezett Singing for funt (Öröméneket) is. Ebben a civileket vonják be az előadásba: az internetről letölthetők lesznek a legnépszerűbb kórusrészletek szövegkönyvei, kottái, majd az Operaházban rendes nagyzenekarral, kosztümökkel egy rövid próba után bárki kipróbálhatja, milyen az Ybl-palota színpadán állni. Az „előadásról” DVD-felvétel készül. Arról már nem is beszélve, hogy szerződést kötnének Mp3-lejátszók forgalmazóival, hogy adjanak árengedményt, ha egy operafelvétellel együtt vásárolunk készüléket.

Az igazgató szerint mindennek csak egyetlen akadálya van: a pénz. „A pénzhiány miatt kellett leállítani az iStyle Operaóra-programot is, amelynek keretében a gyerekek ismerkedhettek a műfajjal.” Mihályi szerint ebből fakad az Operaházon belüli ellenállás is. „Sokan úgy vélik, az Operaház egyetlen feladata: operákat színpadra állítani. Szerintem ez ma már nem elég. Az intézménynek valódi kapcsolatot kell teremtenie a saját meglévő és leendő közönségével.”

Flashmob-opera a pályudvaron

A brit közszolgálati csatorna, a BBC 2004-ben a szigetország legforgalmasabb vasútállomása, a Paddington utazóközönségének mutatott be egy kifejezetten erre az alkalomra írt művet Phil Chilvers rendezésében. Az ismert operarészleteket, mai történetet és új szövegeket ötvöző, nagyzenekari produkciót a televízió élőben közvetítette, amivel hatalmas szakmai sikert aratott a szigetországban, elnyerte Royal Television Society két fődíját is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva