Hírek

2008.09.30. 06:35

Hódít az elektronikus jegy

Mind nagyobb népszerűségnek örvend az utasok körében a néhány hónapja elstartolt elektronikus vasúti menetjegy. Nem árt azonban körültekintően kattintgatni, ha el akarjuk kerülni a kellemetlen meglepetéseket.

Hampl Márta

[caption id="" align="alignleft" width="465"] A legtöbb szolgáltató azzal csábítja ügyfeleit a netes vásárlásra, hogy ezáltal elkerülhetőek a kígyózó sorok a jegypénztáraknál - FOTÓ: KALLUS GYÖRGY
[/caption] Az elmúlt három hónapban ötvenezer vasúti menetjegyet, pótjegyet, illetve helyjegyet adtak el a MÁV-START Zrt. internetes felületén – közölte a cég. A szeptemberi iskolakezdéssel pedig harminc százalékkal nőtt a világhálón keresztül eladott vasúti jegyek száma. Bár a vonattársaságnál újdonságnak számít az utazási jogosultság interneten keresztül történő értékesítése, számos közlekedési eszközre már évek óta lehet elektronikus úton jegyet vásárolni.

Így például több tucat honlapon lehet repülőjegyet vásárolni, de a távolsági buszos utazások költségeit is kifizethetjük már interneten keresztül. Nem árt azonban figyelmesen végigolvasni az internetes jegyvásárlás feltételeit, hiszen a könnyelmű kattintgatás könnyen szülhet kellemetlen meglepetéseket. A következő néhány pontban Eitmann Norbert, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület jogászának segítségével azokat a tudnivalókat gyűjtöttük össze, amelyeket érdemes szem előtt tartani, amikor a világhálón akarjuk megvásárolni az utazásra jogosító szelvényünket.

Elkerülhető a sorbanállás
A legtöbb szolgáltató azzal csábítja ügyfeleit a netes vásárlásra, hogy ezáltal elkerülhetők a kígyózó sorok a jegypénztáraknál. Néhány esetben valóban lerövidülhet a várakozás, hiszen külön ablaknál várják az interneten jegyet váltó utasokat, sőt a távolsági buszok esetében a cég által küldött e-mailt felmutatva fel is szállhatunk a járműre. Ezzel szemben a vasúttársaságnál egy tíz számjegyű kódot kapunk pénzünkért cserébe, amelyet az állomásokon elhelyezett automatákba – kioszkokba – kell bepötyögni, és majd csak ezután kapjuk kézbe a menetjegyünket.

Figyeljünk a költségekre!
A szakértő óva inti azokat az utasokat, akik anélkül kattintanak rá az „ok” gombra, hogy elolvasnák az általános szerződési feltételeket. Bár egy uniós rendelet szerint az összes felmerülő költséget fel kell tüntetni a honlapon, nem árt körültekintőnek lenni. Sokszor ugyanis csak az apró betűs részben említik meg a szolgáltatók, hogy az internetes jegyvásárlás során milyen többletköltségeket kell kifizetni az utazás díján felül.

Megillet a reklamációs jog
A világhálón megváltott, illetve a személyesen vásárolt jegyek tulajdonosai között nem szabad különbséget tenni. Így mindkét típusú utast ugyanazok a jogok illetik meg. Probléma esetén a netes utazó is fordulhat a szolgáltatóhoz, azzal a különbséggel, hogy fel kell tudni mutatnia a céggel folytatott levelezését.

Vigyázat a külföldi cégekkel!
Nem árt utánanézni, hogy a szolgáltató cégnek van-e olyan székhelye, ahova személyesen is fordulhatunk panasz esetén. Főként a repülőjegyeket árusító portálokon bevett gyakorlat, hogy a honlap mögött valójában egy külföldi székhelyű cég áll, és így szinte lehetetlen személyesen megoldani egy esetleges problémát.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva