Hírek

2008.09.23. 21:55

Sztrádaszakasz rekordáron

Rekordáron, de végre elkészült az M0-s körgyűrűt az M6-ossal összekötő autópálya-szakasz, amelyet a személygépkocsi-tulajdonosok ingyen használhatnak.

Szabados Balázs

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint nem véletlen, hogy a mindössze 8,3 kilométernyi út megépítése 47 milliárdba került, hiszen városi szakasz lévén minden eddiginél többe került a területek felvásárlása.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Rekordáron, de végre elkészült az M0-s körgyűrűt az M6-ossal összekötő autópályaszakasz.
[/caption]

Ha nem is túl hosszú, de annál impozánsabb – és ennek megfelelően, vagy még azon is túl drága – 8,3 kilométeres autópálya-szakaszt adtak át tegnap a nagyközönségnek. Az M6-os autópálya végre összeért az M0-sal. Kicsit szép – mondhatnánk, ahogy Kiss Manyi a Lenin-Mauzóleumban, hiszen az átadóünnepséget az első háromszintes magyarországi csomópontnál tartották. Büszke is volt rá mindenki.

Gyurcsány Ferenc megnyitóbeszédében – csakúgy, mint egy hete – a Baross Gábor nevével fémjelzett vasútépítés történelmi léptékéhez hasonlította napjaink sztrádaépítési hullámát. Mint mondta: az elmúlt hat évben megkétszereződött a magyarországi autópálya-hálózat hossza, a mostani átadás pedig méltó jelképe Magyarország fejlődésének.

Az sem véletlen – hangsúlyozta büszkén a miniszterelnök –, hogy a Mercedes nálunk épít üzemet, nem Romániában, hiszen Magyarországnak 100 négyzetkilométerre vetítve 7-szer több autópályája van, mint keleti szomszédunknak. Gyurcsány Ferenc végül meghívta az egybegyűlteket a Megyeri híd átadására, ami röpke egy hét múlva következik. Jókedvében Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere is osztozott, mondván: „jó érzés, hogy végre van mi miatt jól éreznünk magunkat”.

A rekordáron (47,5 milliárd forint) elkészült új aszfaltcsík kilométere 5,7 milliárdba került, ezzel még a köröshegyi völgyhíd kilométerárát is meghaladja. Nem véletlenül került ennyibe – állítja Fazakas Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. sajtószóvivője. „Speciális nyomvonalról van szó: a kétszer kétsávos autópálya-szakaszon 29 műtárgy (alul- és felüljáró) és 4 csomópont épült. A környezetében összesen 120 kilométer hosszúságú közművet kellett kiváltani, és 3,2 millió köbméter földet mozgattak meg. Ez az első teljesen kiépített városi autópálya-szakasz, rengeteg pénzbe került a területek felvásárlása, nem beszélve a súlyos környezetvédelmi kiadásokról” – mondta el lapunknak a szóvivő. Hozzátette: a költségekbe bele kell számolni 10 kilométer önkormányzati-, és 3 kilométer közút, 8 darab körforgalom megépítését, valamint az M0-s 2,8 kilométeres szakaszának kibővítését.

Megpróbáltuk tételesen boncolgatni, mi és mennyibe került a legújabb szakaszon, ám a kivitelező Vegyépszer Zrt. munkatársa kérdésünkre csak annyit tudott válaszolni: az elszámolások még nincsenek meg, erre a mérnöki egyeztetés után lehet majd számítani.


A legdrágább magyarországi autópálya-szakaszok

M6 M0–Érdi tető  8,3km  47 milliárd  2008

M7 Zamárdi–Balatonszárszó 14 km  74 milliárd * 2006

* A köröshegyi völgyhíddal együtt

M6  Dunaújvárosi Duna-híd 14 km  54 milliárd 3,8 milliárd 2006

M30 Nyékládháza–Miskolc 16 km  52 milliárd 3,25 milliárd 2004

M0 M3–4-es főút 26,5 km 66 milliárd  2,5 milliárd 2008

M6  Érdi tető–Dunaújváros 52 km  125 milliárd  2,4 milliárd 2006

M7 Ordacsehi–Balatonkeresztúr 26 km 62 milliárd 2,4 milliárd 2006

M3 Emőd–Nyékládháza 9 km 20 milliárd 2,22 milliárd 2003

M7 Nagykanizsa–Becsehely 17 km 6 milliárd 2,12 milliárd 2006

Csak araszol az erdélyi autópálya építése

Magyarország bukaresti nagykövete elégedetlen az erdélyi autópálya-építés munkálatainak ütemével. Füzes Oszkár szerint míg Magyarországnak mindössze 30 kilométernyi szakasz van hátra a román határig, addig a leendő, Erdélyt átszelő autópályát csak öt kilométeren borítja aszfalt. A romániai munkálatok 2004-ben kezdődtek, befejezésének határideje a legutóbbi információ szerint 2013-ra tolódott ki, miután a sztrádaépítési szerződést a hatóságok újratárgyalták az építővállalattal. A 2,2 milliárd eurós (525 milliárd forint) költségvetésű munkára a múlt évben 185 millió eurót (44 milliárd forint) költöttek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva