2008.10.25. 06:45
Alaposabban elolvassuk a csomagolt élelmiszerek címkéit
Minden ötödik magyar mindig megnézi vásárlásnál az előrecsomagolt élelmiszerek címkéjét, hogy tájékozódjon arról, mit tartalmaznak, illetve milyen a tápértékük – derül ki a Nielsen piackutató vállalat 51 országban végzett felméréséből. Ezzel a mi érdeklődésünk valamelyest elmarad a nemzetközi átlagtól. Eszerint ugyanis minden negyedik vásárló olvassa el mindig a címkén található információkat.
Jóval körültekintőbbek a magyar fogyasztók, ha első alkalommal vesznek meg valamit, ekkor 29 százalékuk figyel oda a tájékoztató szövegre vagy címkére. Ez azonban még így is jóval alacsonyabb a 37 százalékos nemzetközi átlagnál. „A felmérés igazolja, hogy korunk embere egyre inkább törekszik az egészséges étkezésre és a fogyasztandó élelmiszerek tudatos kiválasztására” – állapítja meg a kutatás eredménye alapján Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen magyarországi vállalatának igazgatója.
Érdekes, hogy bizonyos összetevők jelenlétére a magyarok jobban odafigyelnek, mint a nemzetközi átlag. Az élelmiszerek összetételénél az európai fogyasztók leginkább általában a zsír-, kalória- és cukortartalmat ellenőrzik, Magyarországon ugyanakkor a legtöbben a tartósítószerek, adalékanyagok és színezőanyagok felhasználásáról tájékozódnak. A magyar fogyasztók számára fontossági sorrendben ezután következik a cukor, a kalória, a szénhidrát, a zsír és a rost.
Növekvő fogyasztói tudatosság ide vagy oda, még mindig sokan vannak azok, akiket nem érdekel különösebben, hogy mit is tartalmaz az, amit megvásárolnak. Az európai megkérdezettek átlag tíz, a magyarok 13 százaléka soha nem nézi meg a csomagoláson látható tápértékadatokat. Persze, ne felejtsük el, hogy egységes szabályozás hiányában ezek az információk sok esetben fel sem kerülnek a csomagolásra. Így még akkor is nehezen lehet összehasonlítani a különböző termékeken található adatokat, ha azokat a gyártók feltüntetik.
Mikor nézi meg az élelmiszerek címkéjét?*
Mindig 20 %Ha először vásárolom meg az árut 29 %
Ha diétázom 13 %
Ha a gyerekeknek veszem 9 %
Csak bizonyos termékeknél 27 %
Ha van rá időm 14 %
Soha 13 %
* Több válasz is adható volt
Forrás: Nielsen
Ha először vásárolom meg az árut 29 %
Ha diétázom 13 %
Ha a gyerekeknek veszem 9 %
Csak bizonyos termékeknél 27 %
Ha van rá időm 14 %
Soha 13 %
* Több válasz is adható volt
Forrás: Nielsen -->