Hírek

2008.10.28. 07:00

Elmarad a karácsonyi roham

Végleg búcsút lehet inteni a szokásos karácsony előtti áruhitel-dömpingnek a válság miatt – mondják a szakemberek. Lejárt a kölcsönből vett plazmatévék ideje.

Hampl Márta

[caption id="" align="alignleft" width="465"] A magyar háztartások áruvásárlási hitelállománya 105-ről 73 milliárd forintra csökkent - fotó: Schmidt János
[/caption]Rövidebb ideig fog tartani, és nem lesz olyan heves idén a karácsonyi előtti áruhitelkampány – vélik a szekemberek. Ennek oka, hogy a tengerentúlról hazánkba is begyűrűző válság a hitelezési gyakorlatuk szigorítására kényszeríti a pénzintézeteket. Emiatt pédául több banknál búcsút intenek a jövedelem-, illetve munkáltatói igazolás, valamint fedezet nélküli áruhiteleknek. Ez pedig előbb vagy utóbb azt eredményezi, hogy egyre csak szűkülni fog azoknak a vásárlóknak a köre, akik élni tudnak majd a halasztott fizetéses vásárlással. Ráadásul a válságban vergődő országok mintájához hasonlóan várhatóan a hitelkamatok is drágulnak majd, ami mind többeket fog elriasztani az amúgy is méregdrága áruhitelektől.

Nem mindenhol szigorítanak az áruhitelhez jutás feltételein: a Credigennél lapunk kérdésére elmondták, hogy semmiféle változtatást nem óhajtanak bevezetni, így náluk továbbra is lehet mindenféle igazolások nélkül hitelbe bocsátkozni. Néhány pénzintézetnél azonban már most is kisebb mértékű visszaesésről számoltak be az elmúlt években megszokott forgalomhoz képest.

Amire tanácsos odafigyelni

Ha mindenképpen áruhitel felvétele mellett döntünk, nem árt a legapróbb részletekre is odafigyelni. Így például arra, hogy az adott hitelnek mekkora a kezelési költsége, illetve a futamideje, valamint hogy a hitelnek milyen egyéb, járulékos többletköltségei vannak. Az igénylőnek a teljeshiteldíj-mutató (THM) a legfontosabb irányadó adat, hiszen ebből derül ki, hogy az adott kölcsön felvétele után az adósnak mekkora összeget kell visszafizetnie. Leggyakrabban 25-40 százalékos THM-mel csalogatnak a pénzintézetek, ennél magasabb díjmutatóval nem is érdemes nekivágni az áruhitelnek.

„Érezhetően megcsappant az érdeklődés az áruhitelek iránt, tömeges visszaeséstől azonban nem tartunk. Eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy ebben a zavaros gazdasági helyzetben a magyarok inkább hitelkártyával vásárolnak, így az áruhitelezés fokozatosan áttevődik a plasztikkártyás megoldásokra” – mondta el érdeklődésünkre Lendvai János, a Cetelem bank vezérigazgatója. A szakember szerint azonban idén karácsonykor biztosan nem lehet az elmúlt évekhez hasonló rohamra számítani. Ez azonban annyira nem is meglepő, hiszen az elmúlt másfél évben a magyar háztartások áruvásárlási hitelállománya 105-ről 73 milliárd forintra csökkent, ami arra utal, hogy az elektronikai áruk piacán már jóval a mostani világgazdasági válság előtt kezdetét vette egyfajta megtorpanás.

„A kismértékű visszaesésnek oka véleményem szerint nem a hitelválságban keresendő, hiszen a magyar háztartások már jó pár éve egyre kevesebbet költenek elektronikai termékekre” – véli Alm Attila, az Electro World Magyarország Kft ügyvezető igazgatója. Ebben az üzlethálózatban a vásárlók általában az 50 és 200 ezer forint értékű termékek vásárlásakor nyúlnak az áruhitel lehetőségéhez. Tavaly karácsonykor a számítástechnikai termékek, ezen belül is a laptopok, valamint a játékkonzolok vezették az eladási listákat, de nagy népszerűségnek örvendett a nagy értékű LCD- és plazmatévé is. Az ünnepi időszakon kívül pedig jórészt kényszerből akkor vesznek fel hitelt nagyobb értékű háztartási készülékekre, amikor egy alapvető elektronikai berendezést – mint például mosógépet vagy hűtőszekrényt – kell lecserélni.

A szakma idén 15 százalékkal gyengébb forgalmat vár az ünnepek alatt, mint az elmúlt évben. Ez azért lehet aggasztó a kereskedőkre nézve, mert már évek óta a december hozza a csúcsforgalmat: ilyenkor átlagosan háromszor annyi áru talál gazdára, mint egy átlagos hónapban.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva