Hírek

2008.10.17. 11:52

Ombudsmani vizsgálat a tanárok cigányozása miatt

Vizsgálatot indít az oktatási jogok biztosa azoknak a szegedi tanároknak az ügyében, akik egy közösségépítő portálon cigányoztak.

mti

A Délmagyarország című napilap a hét közepén írt arról, hogy egy közösségépítő portálon felelőtlenül cigányoztak azok a szegedi tanárok is, akik egy, a roma diákokat segítő mentorprogram résztvevői. A tanárok azt hitték, nem nyilvános fórumon jelennek meg a szövegeik.

Aáry-Tamás Lajos az MTI kérdésére elmondta: azt kívánja megvizsgálni, hogyan történhet, hogy éppen azok a tanárok viszonyulnak a roma gyerekekhez ilyen módon, akik tudomása szerint részt vettek abban az együttes munkában, amit a szegedi önkormányzat azért kezdeményezett, hogy ne alakuljanak ki roma gettók, elkülönült iskolák. Hangsúlyozta: súlyos vétket követtek el a pedagógusok. Ha nem bírják ki, hogy ilyen jelzőkkel illessék ezeket a gyerekeket és családjaikat, akkor nem kell tanárnak menni, el kell menni erről a pályáról.

Nem ezért lett állásuk

Az újság megkereste az egyik érintett tanárnőt, aki – miután szembesítették a nyilvános levelezés tartalmával – úgy nyilatkozott, hogy ők csak átvették más fórumozók szóhasználatát, amikor orknak, norvégnak, tücsöknek, cigónak, c-nek nevezték szövegeikben a romákat. Egy másik érintett szerint butaság volt a cselekedetük. A szegedi önkormányzat oktatási irodájának vezetője, Kardos János erre úgy reagált, hogy több tízmillió forintért létesítettek tizenhat és fél álláshelyet az egykori iskola volt pedagógusainak. Ha úgy tetszik, azért van állásuk a nagyvárosban – ahol 500 pedagógusnak egyébként nincs munkahelye –, hogy a roma tanulókat segítsék. Ha beigazolódik, hogy valóban éppen a mentorként működő pedagógusok képesek ilyen szövegeket megfogalmazni, akkor ezzel máris bebizonyították saját alkalmatlanságukat.

Az ombudsman praxisa során még nem találkozott pedagógusok részéről ennyire otromba, durva szóhasználattal, mint amivel most a roma diákokat illették. A tanárokat alkalmazó iskolák fenntartói már elindították a fegyelmi vizsgálatokat, és nagyon bízik benne, hogy a szankciók az elkövetés súlyának megfelelőek lesznek. Az ő vizsgálata figyelemfelhívás is, hogy mit is jelent a közszolgálat. „A közoktatás közpénzekből működtetett közszolgáltatás. A pedagógusok közszolgák, akiknek elsődleges kötelezettsége, hogy többoldalúan, tárgyilagosan oktassák, neveljék a diákokat. Közszolgaként vállalniuk kell azt, hogy ha az oktatás területén valamilyen feszültség jelentkezik, akkor ennek kezelésében részt vesznek” – fejtette ki a biztos.

A Délmagyar beszámolt arról, hogy olyanok is vannak köztük, akiknek azért kreáltak általános iskolai állást, hogy mentorként segítsék a volt mórás roma tanítványok beilleszkedését új iskolájukban. A Mórát az előző tanévben azért zárták be, hogy megszűnjön az elsősorban roma diákokat oktató intézmény különállása. A tanulókat a város 11 iskolájába irányították néhány egykori tanáruk kíséretében. A szegedi deszegregációs program – a vásárhelyivel együtt – azóta országosan is jó hírre tett szert.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva