Hírek

2008.10.06. 18:52

Vonattragédia négy áldozattal

Négyen életüket vesztették, 26-an pedig megsebesültek Monorierdőnél, amikor egy InterCity utolsó kocsijának ütközött hátulról egy személyvonat. A tragédia után beadta lemondását Szabó Pál miniszter és a MÁV elnöke is.

Vég Márton

 A vasútállomás közelében a Nyíregyháza felől Budapestre tartó Hajdú IC-vonat hátuljának nekiütközött a mögötte érkező, Ceglédről szintén Budapestre tartó személyvonat, amelynek a vezérlőkocsija belecsapódott az InterCity utolsó kocsijának az utasterébe. A személyvonat vezérlőkocsija leszakadt, s a mögötte lévő kocsi kisiklott.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Négyen életüket vesztették, 26-an pedig megsebesültek Monorierdőnél, amikor egy InterCity utolsó kocsijának ütközött hátulról egy személyvonat.
[/caption]

A balesetben hárman – egy férfi és két nő – a helyszínen életüket vesztették. A mentők különböző fokú sérülésekkel több mint húsz embert kórházba szállítottak, közülük többeket mentőhelikopterrel. Sajnos azonban közben négyre emelkedett a vonatbaleset halálos áldozatainak száma, miután egy ember elhunyt a kórházba szállítás után. Az Országos Mentőszolgálat tájékoztatása szerint eddig 3 életveszélyes, 4 súlyos és 19 könnyebb sérültet láttak el.

Szabó Pál közlekedési miniszter lemondott

A hétfői monorierdői vonatbaleset miatt lemondott Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter, valamint Kamarás Miklós, a MÁV Zrt. igazgatóságának elnöke, lemondásukat Gyurcsány Ferenc miniszterelnök elfogadta. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szintén felajánlotta lemondását, ezt azonban a kormányfő nem fogadta el. Gyurcsány Ferenc a lemondásokat sajtónyilatkozatban jelentette be a Parlamentben, miután kifejezte együttérzését a kormány és saját nevében a vonatszerencsétlenség áldozatai hozzátartozóinak és a sérülteknek. A Fidesz is részvétét fejezte ki a vonatbalesetben elhunytak családtagjainak. Az ellenzéki párt szerint a közlekedési miniszter és a MÁV vezetője az ilyen helyzetekben egyetlen lehetséges megoldást választotta. A rendszerváltás óta a postavezérből lett Szabó Pál az első közlekedés miniszter, aki lemondott egy vasúti baleset miatt. Öt évig állt a Magyar Posta élén, a nevéhez fűződik egyebek mellett a mobilposta-rendszer kialakítása, utolsó jelentős ténykedése az egymilliárdos kerékpár-közbeszerzési ügy volt. Szabó Pál a biciklibotrány ellenére közlekedési miniszter lett, ám bő öt hónap után távoznia kell.

Szemtanúk szerint az álló vonat utolsó kocsijába belefutó személyvonat vezérkocsijának vezetője – látva az elkerülhetetlen katasztrófát – hátraszaladt a kocsiban, miután észlelte, hogy ő már nem tud segíteni. A legtöbb sérülés az InterCity összeroncsolódott utolsó kocsijában történt, de a személyvonaton utazók közül is többen megsérültek. Közvetlenül az ütközés után mintegy 150 utas, közülük többen vérző fejjel leszálltak a vonatról. Jó néhányan rosszul lettek, elájultak, rajtuk a helyszínre érkező körzeti orvos segített.

„Éppen olvastam, amikor egy nagy csattanást hallottam. Mindenki leesett a földre, én is bevertem a fejem, de jól vagyok. Én a személyvonat harmadik kocsijában ültem, ott az üvegek sem törtek be” – mondta lapunknak Mód Gergely. Az albertirsai fiatalember férfiasan bevallotta, hogy nagyon félt, de megnyugodott, amikor megérkeztek a mentők és a tűzoltók. „Első dolgom volt, hogy felhívtam a szüleimet. Nagyon örültek, hogy túléltem” – számolt be a történtekről. Szalai Gábor polgárőr pedig az elsők között ért a tragédia helyszínére.

„Az InterCity lassú jelzést kapott, tehát 5 kilométer/órás sebességgel haladt. A személyvonat viszont Pilisről szabadjelzéssel, ami 120 kilométer/órás sebességet jelent. Ráadásul itt egy rosszul belátható kanyar van, így a mozdonyvezető későn láthatta meg az előtte haladó vonatot. Úgy tudom, hogy padlóféket húzott, majd kiugrott” – magyarázta a polgárőr. Az ütközés akkora erejű volt, hogy órákig tartott, mire a sérülteket kiemelték a vonatkocsikból. A műszaki mentésben a ceglédi, a dabasi, az érdi, a fővárosi, a monori tűzoltók, valamint az üllői önkéntesek vettek részt.

A katasztróvédelem műszaki mentőcsoportja feszítő-vágó eszközökkel és gyorsvágókkal próbálta átvágni az egymásba fúródott vonatkocsikat. A vasúti felsővezetéket áramtalanították, a MÁV műszaki mentőcsoportjának darujával pedig szétválasztották a szerelvényt. Ekkor – délután 16 órakor – derült csak ki, hogy nincs több áldozat vagy sebesült. Közben egyre többen gyülekeztek kora délután a sínek mellett friss információkra várva a baleset helyszínétől hozzávetőleg 300 méterre. A rendőrség által állított kordon előtt várakozók a vonaton utazó rokonaik sorsa felől próbáltak érdeklődni. A sérültek, illetve a halottak listáját összeállították, s az addig tudható neveket már a helyszínre érkező hozzátartozókkal is közölték.

„Egy biztosítóberendezés meghibásodása okozhatta a vonatbaleset Monorierdőnél. Ha így történik, a szabályok szerint fokozott biztonsági előírások lépnek életbe, amelyeket minden vasutasnak be kell tartania. Azt is meg kell vizsgálni, hogy nem kábellopás következtében történt-e ez” – mondta Sigulinszy Tibor. A MÁV szóvivője hozzátette: vizsgálják a vonat vezetőjének felelősségét is. Információnk szerint a Monorierdőnél lévő fénysorompó már napok óta nem működött. Keresik a kocsik fekete dobozát, amelyből a későbbi vizsgálat során következtetéseket lehet majd levonni a baleset körülményeiről.

A szóvivő közölte, hogy a műszaki mentési munkálatok feltehetően késő estig eltartanak, a vasútvonalon valószínűleg még kedden sem áll helyre a közlekedés. A történtek miatt a rendőrség vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése miatt eljárást indított.

Többen vannak még az orvosok kezében

A budapesti Merényi Gusztáv Kórházban 8 könnyebb sérült is került, őket főként csonttörésekkel ápolják. Budapesten a Honvéd Kórházba 4 beteg érkezett. Tatár Gábor, az intézmény sürgősségi osztályának főorvosa elmondta: az első vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy az egyik sérült életveszélyes és három sérült súlyos állapotban van, egy beteg többszörös műtétje biztos, de várható még több műtét. A műtéti beavatkozást egyáltalán nem igénylő sérülteket a Ceglédi Kórházban és Monori-Erdőn, a szakrendelőben látták el. Az előzetes hírekkel ellentétben mégsem egy kisgyermek, hanem egy fiatal, 19 éves lány az egyik áldozata a vonatbalesetnek. A helyszínen még ketten haltak meg. Az egyikük egy vasúti biztonsági őr, a másik pedig egy 50 év körüli nő. Az elsődleges információk szerint a balesetben egy brit állampolgárságú nő is megsérült, őt a mentők kórházba szállították.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva