2008.11.04. 17:25
Tiltakozzunk, ha packáznak velünk!
Olvasóink sokszor fordulnak hozzánk nagy áruházakban vásárolt termékekkel kapcsolatos panaszokkal. Ezekkel kapcsolatban adunk ismét néhány használható tanácsot.
A szerkesztőségünkbe érkező levelek sokaságából kiderül: olvasóink gyakran vásároltak egy-egy nagy áruházlánc üzletében olyan terméket, amely a jótállási, illetve szavatossági időn belül meghibásodik. A szakszerviz viszont hónapokig ül rajta, nem ad csereutalványt, így a vételárat az üzlet nem fizeti vissza. A vásárló pedig ott állunk készülék és pénz nélkül.
Sajnos elmúltak már azok az idők, amikor ilyen problémákkal a fogyasztóvédelmi hatóság foglalkozott. Igaz, 2003-ig valóban ez történt. Írtunk egy levelet a fogyasztóvédelemnek, ők intézkedtek, aztán értesítettek bennünket, hogy mehetünk a hibátlan termékért.
Az új törvények szerint a minőségi reklamáció a vásárló és a kereskedő közti ügylet. Ha vita van, a probléma orvoslásáért a békéltető testülethez, illetve a bírósághoz fordulhatunk. Az adásvétel ugyanis polgárjogi szerződés, ezért a polgárjogi bíróság is foglalkozik vele. A gondoskodó állam megszűnt – az intézkedést nem várjhatjuk állami szervezettől.
Ha rászánjuk magunkat a bírósági procedúrára, tisztában kell lennünk jogainkkal. Például, hogy ilyen esetben minőségi reklamációval élhetünk, amelyet az üzlet köteles jegyzőkönyvbe venni. Ha erre nem hajlandók, írjuk be észrevételünket a vásárlók könyvébe. Utóbbinak jól látható, hozzáférhető helyen kell lennie. (Ha nem így van, annak valóban fogyasztóvédelmi bírság lehet a vége.)
Ne kábítsanak el a kedvező árak – hiába olcsó a termék, ha rossz. Öntudatos vásárlókkal nem mernek packázni. Sokszor addig vannak csak nagy mellénnyel, amíg nem kéretjük az üzletvezetőt.