Hírek

2008.12.27. 13:36

Az ember a porcelánok mögött

Tamás Ákos porcelántervező gyermekkora óta e hófehér különlegességek bűvöletében él. Tervezett már ajándékot Erzsébet királynőnek, de dolgozott együtt Bernie Ecclestone-nal is.

Wlcsek Anna

A Herendit uralkodócsaládok, nemesi famíliák, gazdag üzletemberek és hírességek gyűjtötték és gyűjtögetik ma is az apró figurákat vagy óriási padlóvázákat, melyek piaci értéke gyakran sok millió forint. Az utóbbi harminc évben tervezett porcelánok közül rengeteg egyetlen ember fantáziájához kötődik.

Tamás Ákos porcelántervező 1977-ben, miután elvégezte az Iparművészeti Egyetem porcelán szakát, elfoglalta helyét a Herendi porcelánmanufaktúra hallhatatlanjai között. Kiállításain Hongkongtól Londonig elkápráztatta a nagyközönséget, miközben ő maga sosem akart eltávolodni igazán Herendtől. Ihletett pillanataiban sokszor órák alatt megalkot egy újabb porcelán különlegességet. Máskor hónapokon keresztül, szigorú terv szerint épít fel egy egész koncepciót egy újabb étkészlet-prototípusra. Néha pályázatokra dolgozik, néha megrendelésre. Leginkább azt kedveli, ha a megrendelő szabad kezet ad neki, és saját ötleteiből merítve alkothat valami igazán személyiséghez illőt az ügyfélnek.

Tamás Ákos

1954-ben született Szentgálon

1977-ben diplomázott a Magyar Iparművészeti Egyetem porcelán szakán

szintén 1977-től a Herendi Porcelámmanufaktúra tervező iparművésze

Kedvenc zenéje, amire tervezni szeret: Ravel, Debussy

Kedvenc mintája: a Viktória minta

Kiállításai voltak többek között: London, Frankfurt, Genf, Hong-Kong, Djakarta, Nápoly, Sidney, Valencia, Ulm

Művei közgyűjteményekben: Budapest, Herend, Németország, Korea, Japán

Nevét porcelánrajongó körökben az egész világon ismerik, de ennél nagyobb ismertségre nem is vágyik. S ahogy mondja, a hírnévvel járó gazdagságra sem vágyott soha. A manufaktúra egyébként is annyira egész embert kíván, hogy a tervezésen kívül bármi mással foglalkozni lehetetlen lenne. „A sikereimre sosem úgy tekintek, mint kizárólagos érdemeimre – mondja Tamás Ákos. Ez egy csapatmunka, melyet az egész manufaktúra együttes lelkesedése fémjelez. Sosem önálló tervezőnek, sokkal inkább a manufaktúra részének képzeltem magam.”

A porcelánok iránti rajongása már gyermekkorában elkezdődött. Nyolc-tíz évesen olyan lovasszobrokat készített otthon, melyeket egy felnőtt szobrászművész is megirigyelhetne. Az egyetemről egyenes út vezetett Herendre, s azóta sem távolodott el onna. Munkáiban mindig egyszerre szerepel a hagyományos technika és az új divatirányzatok. Néha a régi motívumokból emel ki részleteket, s teszi azokat egy modern alakú tárgyra, néha a készítés technikája nyújtja az egész újdonságát.

„Minden újdonságban valahol benne kell lennie egy apró csírájában a Herendi szellemének – mondja. A kéz, mint metafóra már a kezdetekkor megragadta a fantáziámat. A manufaktúra számomra a kezességvállalást is jelenti, ahol mindenki a maga kézművességét adja a másik kezébe. Ebből a különleges munkából készül el végül az a csodálatos kincs, amely mondjuk Margit hercegnő, az angol arisztokrácia, az ománi szultán vagy egy magyar megrendelő kezébe kerül.”

Bár nem tudja fejből mind a manufaktúrában készített tizenhatezer forma és közel négyezer minta kombinációját, rengeteg motívum jóbarátként köszön vissza neki. Mostanában egy egészen új formavilágon dolgozik, melyet leginkább az olaszok kedvéért szélesített ki. Finom pasztell kéket és rózsaszínt kevert a porcelánba, amely ettől színesen égethető ki. Szirmokból álló tálakat, étkészleteket formáz belőlük, melyek a legmodernebb háztartásokban is megállják a helyüket. „Nem titkolom, hogy stílusteremtő szándék vezérel. Olyan kortársjellegű munkát szeretnék létrehozni, ami a mai lakáskultúrában is megtalálja a helyét. Nekem nem pénzt és hírnév kell, hanem hogy tudjam, hogy a munkám tovább él a következő generációkban.”

A viktória minta

Ha valakit a világ bármely pontján megkérdeznek, hogy mondjon egy herendi mintát, valószínűleg a viktóriát fogja mondani. Japán eredetű minta, mellyel a manufaktúra az 1851-es londoni világkiállításon nyert aranyérmet. Azóta töretlen a sikere, folyamatosan a legismertebb és legkedveltebb motívumuk. Nevét az angol Viktória királynőről kapta, aki az említett világkiállításon szeretett bele egy életre a színes, pillakgókkal teli motívumokba.

1977-ben diplomázott a Magyar Iparművészeti Egyetem porcelán szakán

szintén 1977-től a Herendi Porcelámmanufaktúra tervező iparművésze

Kedvenc zenéje, amire tervezni szeret: Ravel, Debussy

Kedvenc mintája: a Viktória minta

Kiállításai voltak többek között: London, Frankfurt, Genf, Hong-Kong, Djakarta, Nápoly, Sidney, Valencia, Ulm

Művei közgyűjteményekben: Budapest, Herend, Németország, Korea, Japán A viktória minta Ha valakit a világ bármely pontján megkérdeznek, hogy mondjon egy herendi mintát, valószínűleg a viktóriát fogja mondani. Japán eredetű minta, mellyel a manufaktúra az 1851-es londoni világkiállításon nyert aranyérmet. Azóta töretlen a sikere, folyamatosan a legismertebb és legkedveltebb motívumuk. Nevét az angol Viktória királynőről kapta, aki az említett világkiállításon szeretett bele egy életre a színes, pillakgókkal teli motívumokba. A Herendi porcelán mindig is a gazdagságot, az eleganciát jelentette. A Herendi porcelán mindig is a gazdagságot, az eleganciát jelentette. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva