Hírek

2008.12.18. 20:15

Lassul a sztrádaépítés üteme

Jóval kevesebb autópályát adnak át jövőre, mint az idén. Felpörgetik viszont a közutak, valamint a vasutak fejlesztését: a tervek szerint megduplázzák majd az átadások számát ezeken a területeken.

Hampl Márta

„2009 nem az autópályák éve lesz” – hangzott el a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) csütörtöki, évzáró sajtótájékoztatóján. Tény, a jövő évben lényegesen kevesebb gyorsforgalmi autóutat adnak át, mint az idén, cserébe viszont sokkal több beruházást indítanak majd be. A tervek szerint a jövő év végéig mindössze 6,7 kilométer autópályát vehetnek majd birtokba az autósok szemben az idei csaknem nyolcvan kilométerrel.

Lövésünk sincs a fejlesztésekről

A magyarok többsége tájékozatlan akkor, amikor az autópálya-hálózatban az elmúlt öt-hat évben történt változásokról van szó – derül ki a NIF felméréséből. Ugyanakkor jelentősen növekedett az elmúlt két évben azoknak a száma, akik legalább tisztában vannak azzal, hogy mely nagyvárosok érhetőek el autópályán is.

Az óév egyik legnagyobb beruházása kétségkívül a Megyeri híd megépítése volt, de a szakértők jelentős sikerként könyvelik el az M7-es Balatonkeresztúr–Nagykanizsa szakaszát is, hiszen így már ezen az autópályán is elérhető az országhatár. Jövőre azonban a látványosabb eredményeket főként a közúti és a vasúti beruházások átadásánál lehet majd megfigyelni. 2009-ben ugyanis az idei évhez képest háromszor annyi közúti és csaknem dupla annyi vasúti beruházást adnak majd át. A jövő évi szerény autópálya-átadásoknak köszönhetően a munkálatok összértéke is kevesebb lesz: idén több mint 362 milliárd forintot költöttünk infrastrukturális fejlesztésekre, 2009-ben ez a tevékenység mindössze 115 milliárd forintot emészt majd fel.

Autópályák
Az idén 281,33 milliárd forintból összesen 77,8 kilométernyi autópálya épült. Egyebek közt kiépült az M0-s keleti szektorának egy része, valamint az M7-es pályán átívelő Mura-híd. Az M0-s körgyűrű déli szektorának új szakaszai várhatóan 2011-ben készülnek el. A jövő évre tervezett, mindössze 6,7 kilométernyi autópálya-építés keretében az M7-es Pest megyei szakaszát fogja érinteni, kiépítik ugyanis a Pusztazámor és Tárnok közötti csomópontot 17,38 milliárd forint értékben.

Közutak
Az elképzelések szerint jövőre számos közúti beruházást tudnak majd átadni, így például a 31-32-es számú főút Jászberényt elkerülő szakaszának második ütemét, valamint az 52-es számú főút kecskeméti jelzőlámpás csomópontjait. Ugyancsak jövőre adják át az 58-as főút Pécs és Pogány-repülőtér közötti, négysávos szakaszát. 2009 végéig befejezik a gyulai Bárdos-híd építkezési munkálatait, és a tiszakécskei csomópontot is egy éven belül fogják körforgalommá átépíteni.

Vasút
Az idei év vasúti beruházásainak nyertesei kétség kívül a ceglédiek és a győriek. Ezeken az állomásokon ugyanis több milliárd forint értékben építették át a vágányokat, valamint korszerűsítették a biztosítóberendezéseket. A vágányépítési rekordot azonban az idén Jász-Nagykun-Szolnok megye nyerte el: a Tiszatenyő–Mezőtúr útvonalon 24 kilométer újult meg. A legtöbb pénzt a Budapest Északi vasúti híd korszerűsítése nyerte el a maga 17,5 milliárd forintjával. A vasúti beruházások szempontjából ugyanakkor kecsegtetőbb lesz a jövő év: a tervek szerint összesen 74 kilométeren építenek majd vágányokat, például a Szajol–Tiszatenyő és a Szajol–Mezőtúr útvonalakon.

2008-ban megvalósult beruházások

Autópálya: 77,8 km / 281,33 milliárd forint

Közút: 41 km / 16,7 milliárd forint

Vasút: 46 km / 64,7 milliárd forint

Forrás: NIF Zrt.

Közút: 41 km / 16,7 milliárd forint

Vasút: 46 km / 64,7 milliárd forint

Forrás: NIF Zrt. sztráda -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva