Hírek

2008.12.19. 06:45

Leállítja termelését az amerikai Chrysler

Legalább egy hónapra leállítja péntektől mind a harminc amerikai üzemét a Chrysler. Közleményében az amerikai autógyártó a hitelpiaci válsággal és a csökkenő eladásokkal indokolta a döntést.

M. S.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] A helyzet drámaiságát jelzi, hogy két hete a vállalat vezetői azt mondták: ha nem kapnak sürgősen hétmilliárd dollárt a cég megtámogatására, végleg lehúzhatják a rolót.
[/caption]A lépés 46 ezer embert érint – ennyien dolgoznak az üzemekben. A gyártás szüneteltetését az ünnepek idejére már korábban is tervezte a társaság, eddig azonban arról volt szó, hogy január ötödikén újraindul a munka. „A dolgozók helyében én félnék attól, hogy a gyárkapukat többé nem tárják ki" – kommentálta a történéseket egy iparági elemző a Washington Post újságnak.

A Chrysler a legkisebb az amerikai autógyártó óriások triászában, és egyben a leggyengébb, ami pénzügyi erejét illeti. A helyzet drámaiságát jelzi, hogy két hete a vállalat vezetői azt mondták: ha nem kapnak sürgősen hétmilliárd dollárt a cég megtámogatására, végleg lehúzhatják a rolót. A Chrysler és két nagytestvére, a Ford és a General Motors ugyanattól szenved: a hitelpiaci válság drasztikusan visszavetette az autóik iránti keresletet, az eladások néhány márkánál és típusnál a felével estek vissza. A helyzetet súlyosbítja, hogy nincs elérhető gépjárműhitel a piacon, a bankok ugyanis egész egyszerűen nem adnak kölcsönt. A gondok, persze, nem most kezdődtek, az amerikai autógyártók évek óta szenvednek a folyamatosan csökkenő kereslettől, a magas munkabérektől, valamint a szociális kötelezettségeiktől (Amerikában a vállalatok fizetik például a nyugdíjat).

Az amerikai politikusok hetek óta vitatkoznak arról, hogy dobjon-e az állam mentőövet az autógyártóknak is, miként a bankoknak tette. A kormányzat hajlana a segítségnyújtásra, a honatyák egy része (jobbára a republikánus oldal) azonban nem nézi jó szemmel Bush elnök és stábja törekvéseit. Bárhogy is legyen, tény, az amerikai autógyártók soha nem látott válságban vannak, és ha nem nyúl hónuk alá az állam, végleg eltűnhetnek a színről.

A legnagyobb autógyártók (2007)

Cég / Értékesített autó (db)

Toyota 9 366 000

General Motors (Chevrolet, Daewoo, Opel, Saab) 8 902 252

Volkswagen 6 191 618

Ford 5 964 000

Hyundai-Kia 3 961 629

Honda 3 831 000

Nissan 3 675 574

PSA/Peugeot-Citroen 3 428 400

Chrysler 2 676 268

Fiat 2 620 864

Forrás: Europress-gyűjtés

Toyota 9 366 000

General Motors (Chevrolet, Daewoo, Opel, Saab) 8 902 252

Volkswagen 6 191 618

Ford 5 964 000

Hyundai-Kia 3 961 629

Honda 3 831 000

Nissan 3 675 574

PSA/Peugeot-Citroen 3 428 400

Chrysler 2 676 268

Fiat 2 620 864

Forrás: Europress-gyűjtés

A helyzet drámaiságát jelzi, hogy két hete a vállalat vezetői azt mondták: ha nem kapnak sürgősen hétmilliárd dollárt a cég megtámogatására, végleg lehúzhatják a rolót. chrysler -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva